HEIDI J. S. TWOREK
The Savior of the Nation? Regulating Radio
in the Interwar Period

In 1924, Baron John Reith, the first general manager of the BBC, waxed lyrical
about the role of broadcasting in British society. Reith called broadcasting “a
servant of culture and culture has been called the study of perfection” Like
many in the interwar period, Reith invested radio with almost sublime poten-
tial to elevate listeners, overcome the trauma of World War I, and bridge class
divides. Reith actively molded content to achieve these goals, like those
involved in radio elsewhere. After the destruction of World War I, utopian
hopes emerged for national radio communities that could flourish under the
umbrella of international technical standards for issues such as spectrum.
Many have examined radio systems as national phenomena or categorized
them based upon private or public-sector funding. In 1946, Judith Waller,
director of Public Service at NBC, argued that there were three radio systems:
state-owned; the British Royal Charter system of an independent nonprofit,
public corporation; and the American commercial system. For Waller, institu-
tional arrangements necessarily led to particular ideas of the audience and pro-
gramming. Media content emerged from national politics and funding systems
derived from political choices. “In dictator-controlled countries,” wrote Waller,
“the objective of broadcasting is to give the people what the state wants them to
have; in Great Britain the objective seems to be to give the people what they

ought to have; in America broadcasters give the audience what it wants.”?

I am very grateful to Michael Stamm, Simone M. Miiller, James McSpadden, and the
participants in the Center for History and Economics workshop at Harvard University
for their invaluable and insightful comments and suggestions.

THE JOURNAL OF POLICY HISTORY, Vol. 27, No. 3, 2015.
© Donald Critchlow and Cambridge University Press 2015
do0i:10.1017/S0898030615000196



466 | The Savior of the Nation?

These divisions were far from clear in the 1920s, when radio emerged.
From the postwar perspective, Nazi Germany seemed the archetype of dictator-
controlled radio, while Britain and the United States epitomized the other
two systems. The three countries ended up in different places by the 1930s,
but there were surprising parallels in institutions and attitudes to radio in the
1920s. In all three countries, radio appeared to offer elites the chance to build
national communities through a private domestic device, though experiences
in the 1930s heavily tempered or erased that optimism. American radio ulti-
mately did not educate the masses like a university on air. British attempts to
expand the BBC to the Empire did not create imperial cohesion. German
radio could not prevent the fall of the Weimar Republic or the rise of the
Nazis (even as the Nazis themselves seized upon radio to foster a Volksge-
meinschaft). In the Soviet Union, by contrast, wired public sets and collective
listening were the hallmarks of radio until after World War II. Only in the
1950s did the shift from wired to wireless sets turn radio from a mainly
collective and public experience into a private activity.> Unlike radio under
Communism, German, British, and American radio emerged from compa-
rable and intertwined cultural and political understandings of radio along
with technological exchange.

Comparative histories frequently examine synchronic similarities and
differences, rather than diachronic change over time. In other words, com-
parison often illustrates snapshots while historical approaches investigate
how the negatives developed into those snapshots.* Historians have examined
Anglo-American broadcasting as well as compared German and American
broadcasting, but not all three.> Diachronic comparison can explain not just
initial similarities, but also why systems diverged as much as they did in these
three countries. Communications scholars, meanwhile, often seek to com-
pare systems rather than discuss how they emerged. The classic example is
Four Theories of the Press, first published in 1956. It divided media into four
theoretical types—authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet
Communist—to derive the normative characteristics of each. While dis-
puting its conclusions, many subsequent scholars have sought to categorize
media systems.® In making the models ahistorical, however, they precluded
considering shared roots and lineages. Comparison in this case does not
mean classification, but interconnection.

Within certain parameters, national systems could resemble one another.
International regulation only addressed technical standards such as spec-
trum (the range of available radio frequencies), enabling myriad national



HEIDI J. S. TWOREK | 467

institutional arrangements.” German, British, and American radio initially
exhibited similarities for three main reasons. First, radio emerged from a
transnational exchange of technologies and the international coordination
of technical standards. Second, the global event of World War I led to similar
institutional arrangements for wireless telegraphy and spoken radio. As polit-
ical circumstances increasingly differed in the three countries by 1930, so did
beliefs about radio. Finally, all drew on Western elite cultural understandings
of the public. Four main groups comprised elites interested in radio—
engineers, state officials, content creators, intellectuals—though these groups
often overlapped.

By taking examples generally seen as representing three different radio
systems, this article shows both why media content and national institutional
arrangements briefly resembled one another, as well as how political and
cultural factors led to divergent paths. Content in these three countries paral-
leled one another, as did ambitions for radio as a public and private space in
the 1920s. The 1930s saw radio trajectories deviate. But they did so over the
same issues of news provision, state intervention, and radios place in each
nation’s international ambitions. Engineers and intellectuals were disap-
pointed by radio’s inability to deliver universal peace. State officials’ visions
turned international by 1930, but they too would mostly be disappointed by
broadcasting’s inefficacy in influencing foreign populations and global politics.
Finally, content creators moved from seeing radio as a medium of elevation
through music and education to attempting to cater to more “popular” tastes.
Utopianism gave way to pragmatism and propaganda.

THE EMERGENCE OF SPOKEN RADIO

Radio developed in relative parallel in all three nations due to exchanges of
technology, interpretations of the medium, and the global ramifications of
World War 1. Starting around 1900, spoken radio built upon international
innovations in both wireless signals and the transmission of speech.® The first
wireless systems were often deliberately incompatible. Guglielmo Marconi,
the Italian wireless pioneer who founded his Marconi Company in Britain,
hoped to achieve market dominance by manufacturing receivers that could
only communicate with other Marconi devices. After initial disputes and the
Titanic disaster in 1911, the International Radio Conference in London in 1912
required companies to manufacture compatible wireless receivers. By 1914,
the German Telefunken and Marconi were the two most significant wireless
companies. International regulation intervened to create a global market of



468 | The Savior of the Nation?

wireless devices through compatible technical standards and by thwarting
Marconi’s attempt to create a market monopoly.

Radio also emerged from a three-way technological exchange between
Great Britain, Germany, and the United States. Wireless telegraphy trans-
mitted Morse code through the ether, but not sound. Marconi himself
acknowledged that sound transmission emerged from patent exchanges with
Alexander Meissner, who worked on amplification and antenna design in
Berlin, as well as the American Lee de Forest’s invention of the first vacuum
tube in 1906.° Alongside technological exchange, the three countries under-
stood wireless similarly. They constructed the ether as common public property
and many newspaper publishers supported that conception of the electro-
magnetic spectrum. The state also gained the legitimacy and sole ability to
negotiate international technical standards.

Simultaneously, the same two groups everywhere invested time, money,
and energy into wireless: navies and amateurs. Navies were generally wireless’
first supporters, as it allowed admirals to coordinate moving ships for the first
time. Similar to telegraphy’s growing importance during the Crimean War,
wireless telegraphy during World War I globalized conflict on home fronts
through propaganda and on the battlefield.!® In belligerent nations, militaries
supervised and regulated wireless. After World War I, governments extracted
radio from militaries reluctant to relinquish control. Meanwhile, each banned
amateurs, who were overwhelmingly white and male, from using radio
during the war.

Just like all three countries had experienced similar developments before
the 1920s, they confronted similar issues as spoken radio emerged during that
decade. They had to allocate spectrum and prevent interference. They had to
decide who would finance the initial costs of creating radio infrastructure,
including erecting radio towers and manufacturing devices. They also had
to decide whether and how to regulate content. Dealing with these issues
required a balance between the state and commercial companies. These insti-
tutional arrangements differed along a sliding scale of state intervention, but
all relied upon the paternalistic idea that political and economic elites had to
act as caretakers of the masses’ cultural and educational needs. While systems
differed by 1930, each arrived at a national market through similar processes
and beliefs about radio’s role in society, including the socially and politically
constructed belief in the scarcity of spectrum."

Furthermore, all agreed that the boundary-crossing nature of airwaves
required international agreement on spectrum allocation. But nowhere did
that necessitate discussions of content. World War I had reinforced that the



HEIDI J. S. TWOREK | 469

ether was a global issue with a vital role in peacetime too. Article 197 of the
Versailles Treaty forbade Germany from sending political news from Berlin
and Hanover for three months after the treaty was promulgated. (The German
Foreign Office interpreted the clause literally and continued to broadcast
from Norddeich, which Article 197 had omitted.) International conferences
to coordinate standards began soon afterward. In the 1920s, the American
radio industry in particular promoted an international policy favoring mul-
tinational corporations and lobbied the State Department to take that posi-
tion at international conferences. Europeans and Americans debated
whether spectrum should be apportioned by nation or by type of user. Yet
the globe-spanning spectrum could only be regulated by one policy. In
1927, the Washington Conference promulgated the American system of
apportioning spectrum by usage, rather than to individual nations as
the Europeans had desired.” Spectrum seemed technical, but it enabled
the United States to start asserting its vision of global communications. The
negotiations also showed how American commercial radio companies
exerted considerable power over the state’s participation in international
conferences.

American firms became similarly powerful domestically during the
1920s, though within the boundaries of strong state regulation. When the
United States entered the war in April 1917, secretary of the navy, Josephus
Daniels, banned all amateur and commercial uses of wireless. He only lifted
the ban in April 1919; the ban on transmission ended in September 1919. After
World War I, the Radio Corporation of America (RCA) transformed from a
military operation into a civilian organization. Like in Britain and Germany,
military-industrial cooperation promoted certain aspects of radio: improved
radio components, a centralized radio industry, and general legitimation
and justification of monopolies in radio. The navy’s control over radio gave
conceptual weight to the idea that radio constituted a national and natural
monopoly.”?

Radio stations shot out of the ground like mushrooms after secretary
Daniels lifted the ban on transmission. Initially, Herbert Hoover, then secre-
tary of the Department of Commerce, developed guidelines to address
the proliferation of radio stations. Like the British, Hoover saw spectrum as a
public resource that the state should coordinate. However, he believed in pro-
viding broadcast licenses to multiple commercial companies rather than one
company like the BBC. Hoover created a system where the state coordinated
the technical allocation of spectrum to private broadcasters, but allowed each
station to control content.



470 | The Savior of the Nation?

Hoover’s system of corporate liberalism used “experts in integrating lib-
eral ideals within a corporate economy dependent on consumer demand.”**
American newspapers owned many of the commercial radio stations. Pub-
lishers also fundamentally influenced policymakers. Many publishers became
broadcasters simultaneously, creating a different political economy of compe-
tition between newspapers and radio. In 1923, Hoover created three classes of
radio stations (high, medium, and low power). Large corporations like AT&T
and Westinghouse received high-power stations, while universities, churches,
and labor unions received allocations with less power. Further reforms to
spectrum allocation in 1927 and 1934 gave larger corporations preferential
treatment. The Radio Act of 1927 created the Federal Radio Commission
(FRC) to allocate frequency and a particular class of power to each broad-
caster. The FRC became the Federal Communications Commission (FCC) in
1934. The U.S. system of networks supported by advertising became domi-
nant in the late 1920s and was consolidated through the Communications Act
of 1934 against some reformers” wishes.

In the UK, the Post Office started negotiations to create a British Broad-
casting Company that controlled both the apparatus and content. The state
pushed manufacturers to form the British Broadcasting Company as a licensed
monopoly with the exclusive right to sell radio sets. The company began as a
private enterprise owned by radio manufacturers with the exclusive right over
broadcasting. Radio owners paid an annual license fee; the Post Office and the
BBC each received half the fee. This combination of public and private interests
enticed manufacturers by promising protection from imports of cheaper
Austrian and German radios.” It also guaranteed the state a significant degree of
cultural and political control over broadcast content. Subsequent committees
convened by the British government continued to affirm that “the control of
such a potential power over public opinion and the life of the nation ought to
remain with the State”’® On January 1, 1927, after the Crawford Committee’s rec-
ommendation, the company became the British Broadcasting Corporation, a
public corporation with a royal charter governed by a royally appointed Board
of Governors. This transformed the BBC from a business owned by manufac-
turers to a public utility regulated under a government license and bound to
editorial independence. Foreign radio sets were permitted, though only the BBC
could collect license fees. The BBC was meant to act as a “public utility service”
through the new type of institution of the public-interest corporation."”

Like the United States and Britain, Germany mixed state regulation and
private profit in its initial recipe for radio, though the proportions differed.
The experience of World War I and the political upheaval of its immediate



HEIDI J. S. TWOREK | 471

aftermath in Germany made military and state officials more reluctant than
their American and British counterparts to cede control. Yet here too private
enterprise seemed crucial to innovate and manufacture radio devices. In Britain,
the BBC initially built and operated radio transmitters, tying together the
production of apparatus and programming. As in Britain, the German Postal
Ministry provided the key regulatory body and created a system of license
fees for participation. Unlike in Britain, the German system separated appa-
ratus and programming. The Postal Ministry erected and operated transmit-
ters, while private radio companies supplied German content and private
radio companies supplied devices. The companies needed permission from the
Postal Ministry to manufacture radios; more than two hundred companies
worked in the field by 1924 (though many went bankrupt).

The main instigator of German radio in the 1920s, Hans Bredow (1879-
1959), was ironically one of the most enthusiastic participants in international
wireless before World War I. He was a key member of several wireless com-
panies, such as the Atlantic Communication Company, which participated in
transatlantic wireless communications from 1913. Bredow represented German
radio companies at the 1912 International Radio Conference in London and
negotiated in 1913 for the exchange of English and German radio patents.'®

As state secretary for Post, Telegraph, and Telephone from 1921, however,
Bredow established an intensely national and regional system. The Postal
Ministry overcame significant military opposition to begin broadcasting to
the public in October 1923. Bredow cooperated with various companies to sell
receivers and the Postal Ministry stamped each legitimate radio before sale.
Radios promised to become big business and the Postal Ministry hoped to
use the money from sales to subsidize its other activities."

The structure of the first decade of German radio involved a complicated
compromise designed to maximize state profit while minimizing its invest-
ment in research and development. The Postal Ministry asserted legal control
coupled with decentralized content through regional radio companies. Bredow’s
close colleague Ernst Voss founded the first content-producing company,
Deutsche Stunde fiir drahtlose Belehrung und Unterhaltung (German Hour
for Wireless Education and Entertainment). This company provided the
musical and literary programs as a complement to Drahtloser Dienst (Dradag),
which supplied political programs and was intimately connected to the Postal
Ministry. Voss also spearheaded the creation of regional radio companies,
starting with Bavaria in 1922. Eight other regional firms followed in 1924-25,
producing a “system of public transmissions of privately produced pro-
grams”? As in the United States, regions mattered.



472 | The Savior of the Nation?

Government involvement in regional radio companies increased signifi-
cantly with the radio reform of 1926. Deutsche Welle was created as a national
broadcaster. The Postal Ministry coordinated the nine regional companies
under the umbrella of the Reichsrundfunkgesellschaft (Federal Radio Com-
pany, RRG), which began operations on January 1, 1926. Bredow ensured that
the Postal Ministry held a 51 percent controlling share in both the regional
companies and the RRG. Deutsche Stunde was dissolved, meaning that Voss
and the Postal Ministry directly owned their shares. Voss contractually obli-
gated himself always to vote with the RRG representatives, secretly increasing
Bredow’s influence.?* A reform in 1932 institutionalized this state control in a
flawed attempt to solve the Weimar Republic’s marketing problems.* The
Nazis seamlessly gained control over radio in 1933, as radio already lay in state
hands.

The question of revenue was critical everywhere in the early 1920s.
Revenue derived from three components in broadcasting: station allocation
(or favorable wavelength assignment), content creation, and device manu-
facturing. In all three countries, commercial companies sought profits,
though for different aspects of broadcasting in each. In all three, device
manufacturing started at least in the hands of corporations. In Germany and
Britain, the cooperation of private companies with the state seemed to assure a
return on their initial investments by guaranteeing a market for their devices
while saving the state the initial costs of developing devices. Although the
BBC became a public utility funded by a license fee, content-creating com-
panies remained for-profit organizations until the early 1930s in Germany.
Meanwhile, in the United States, the state handed legitimacy to communica-
tions corporations who presented themselves as acting out of “benevolent,
farsighted paternalism”?* But those corporations relied upon the FCC'’s allo-
cation of wavelengths for their profits, as larger audiences meant sponsors
and advertisers. As the state and corporations tested the boundaries of
the political economy of radio in the 1920s, elites also debated the value of
radio within national society using surprisingly similar terms, concepts, and
arguments.

PARALLEL WAVELENGTHS IN THE 1920S
Radio as a National Product

In Britain, the United States, and Germany, the push to create broadcast
content relied upon particular constructions of radio audiences and radio



HEIDI J. S. TWOREK | 473

publics.* The elites of all three countries believed radio could create a
national public through domestic audiences. Their views generally conflated
“the public” or “the audience” with “the nation,” even though listeners did
not necessarily represent the nation as a whole. Many elites saw radio as a
great unifier that could invest the nation with the politics of good taste and
create cohesion across class boundaries.? In the 1920s, some of the American
press praised the radio for this unifying quality, viewing it as a corrective
to the decades of splintered groups of newspaper readers. Conversely,
the newspaper could prevent overhomogenization by maintaining local
particularity.

All three countries’ regulatory regimes also relied upon ideas of a national
public interest. In the United States, the Joint Resolution to Amend the Radio
Act of 1927 stated that radio was “not to be considered merely a business car-
ried on for private gain, for private advertisement, or for entertainment of the
curious” Radio constituted “a public concern impressed with the public
trust” and should be considered “from the standpoint of public interest” and
governed by the same principles as other public utilities.”

American broadcasters still had to apply to the Federal Radio Commission
after 1927 to receive a license along with a frequency and power allocation. In
a contested phrase taken from public-utility law, broadcasters were required
to show that they acted in the “public interest, convenience, or necessity” on
the air.”® The commission stated that it had to take programming into account
to decide whether broadcasters were acting in the public interest. The com-
mission could (though rarely did) deny licenses to station owners who broadcast
attacks on people or institutions. The FRC also had to negotiate the greater
demand for wavelengths than the available supply. The FRC’s decisions, based
on the public-service clause, seemed to some commentators like Edward
Caldwell to amount to “in spirit pure censorship.”?® Ultimately, however, it
meant that the FRC (or FCC from 1934) held a certain regulatory jurisdiction
fostered by Progressive rhetoric of “the public” and legal underpinnings of
public-utility law.

British radio was also conceived as a public utility, regulated like the
newly constituted Central Electricity Board established in 1926, the year
before the BBC received its royal charter. The Post Office had started the talks
to create the British Broadcasting Company and acted as the custodian of
“public interest” The rhetoric of “public interest” guided the government’s
attitude toward the BBC in the following decades, though government and
BBC elites reserved for themselves the “difficult and controversial” right to
decide on the public’s behalf what lay in the public interest.*



474 | The Savior of the Nation?

While Germans did not draw from public-utility law, they generally saw
markets as a way to promote Gemeinniitzigkeit, or a common public interest.**
State officials thought radio could transcend regional and class divides to
create a national public beyond political divisions. Hans Bredow even believed
Germans needed a national word for radio—“Rundfunk.” Bredow reflected
in his memoirs that he had successfully pushed through the word “Rund-
funk” against initial resistance from the press, industry, and amateurs who
preferred “the artificial American word, ‘radio; that might sound good but
means nothing to Germans.”** Though most contemporaries and later histo-
rians have downplayed the transnational element, radio had transnational
origins and relied upon international technical standards.* But each coun-
try’s elites sought to portray radio as inherently national and regulated for the
national public interest.

Radio as the Creator of Citizens

Beyond nation-building, radio seemed a way to foster citizenry and civic
behavior. In 1887, the German sociologist Ferdinand Tonnies had theorized
about the distinction between the preindustrial Gemeinschaft (community),
where individuals knew each other, and the industrialized, depersonalized
modern Gesellschaft (society). Many interwar American, German, and British
elites hoped that radio could create an aural Gemeinschaft from an apparently
anonymous Gesellschaft.** But that Gemeinschaft needed bourgeois values, at
least according to those in charge of radio. Beliefs about who should assert
authority over content stemmed from class. Bourgeois values in the ether
would foster moral citizenry.

To create an aural Gemeinschaft of citizens, radio had to appear to exist
beyond politics. Ironically, given their official, political positions, German
state bureaucrats agreed that they could best guarantee non-political radio, by
which they meant no party politics. Bredow thought radio could create a uni-
fied democratic citizenry out of war-weary Germans. Bredow saw a German
public inflicted with “political fatigue” after World War I and the strife of the
immediate postwar years.* Radio should distract people from common cares
and elevate their spirits. This would make them more eager to work and unify
them into a body of citizens beyond politics. Other bureaucrats at the Minis-
try of the Interior like Kurt Héntzschel disagreed, believing that the state
should use radio to strengthen support for the state. While Bredow hoped to
banish politics, the Ministry of the Interior aimed to spread “propaganda for

the neutral conception of the State and the awareness of national interests.”*



HEIDI J. S. TWOREK | 475

Bredow argued that radio’s political neutrality meant ignoring the state; the
Ministry of the Interior wanted to use radio to garner support for the state as
an abstract concept. In a nation where many questioned the basic validity of
the democratic state, both sides thought radio could create Weimar citizens,
though they disagreed on how to achieve that goal and what a Weimar citizen
should look like.

Of course, using state-regulated radio to create citizens could never be
as non-political as Bredow and Héntzschel claimed. State censorship of pro-
gramming was seen not as political, but as an assurance that radio promoted
national culture, rather than political divisions. Article 118 of the Weimar
Constitution stated that there was no press censorship with the exception of
cinema, for which a censorship law was promulgated in 1920. Cinema seemed
so psychologically powerful that the state needed to tame its potential.”
Indeed, cinema had seemed a potent propaganda instrument during World
War I. Bredow claimed similar jurisdiction for radio based on its analogies to
cinema and used that to justify state observation and censorship of program-
ming to ensure its non-political nature.’® The American and British states too
regulated cinema with licensing and supervisory boards to protect consumers
from “immoral” content.’® The British government vetted the appointments
of chief censors on the British Board of Film Censors; censors were drawn
from politics until the 1950s. Censorship also meant constraining free speech
to protect the public interest, though each country drew the boundaries of
acceptability differently. All three states shared a history of regulating new,
non-print media for what bureaucrats saw as the interests of their citizens.

The United States too saw utopian hopes that radio would create “radio
citizenship.” This idea was inherently contradictory because “those who
championed radio as a means to diminish crowd mentality welcomed it as a
unifier of a heterogeneous republic”* How could radio both homogenize a
diverse population and reduce homogenized mass thought? By the early
1930s, it had become clear that radio could not both provide sociocultural
unity and foster individuality. As in Germany, organized labor and amateur
radio hams worried about radio’s undemocratic and homogenizing nature.
During radio reform debates in the United States around 1930, the Radio
Committee of the ACLU along with workers’ unions portrayed commercial
broadcasting as undemocratic. Censorship for the ACLU was unnecessary
because advertisers’ control meant that stations would not create controversial
programming.*! In Germany, workers’ radio clubs (Arbeiterradioklubs, ARK)
in cities became significant organizations to challenge what workers saw as
radio’s undemocratic structure.*> Amateurs were decried as “endangering radio”



476 | The Savior of the Nation?

because the system relied upon payment for programming, a give-and-take
between producer and consumer, while amateurs sought simply to communicate
among themselves.** A state-run system inevitably excluded those outside
state institutions, like workers or amateurs.

In Britain, John Reith fundamentally shaped policymakers’ attitudes
about radio’s ability to create national citizens. The British Broadcasting
Company appointed Reith its first general manager in 1922, managing director
in 1923, and director-general in 1927, when the BBC received its Royal Charter.
Reith left the BBC in 1938, but his guiding hand left a long-lasting legacy.
Reith believed the BBC had a “moral obligation to exert a strong centripetal
force on national culture”** Akin to Bredow’s disdain for American radio,
Reith frowned upon using radio for popular entertainment, writing that “to
have exploited so great a scientific invention for the purpose and pursuit of
‘entertainment’ would have been a prostitution of its powers and an insult to
the character and intelligence of the people”* Radio should provide enter-
tainment of high quality and high culture. Radio could transcend traditional
social and economic boundaries; for Reith, high culture would provide the
moral uplift to unite Britons across those divides.

Though a contested process, radio was also feminized as a domestic,
non-political arena in contrast to the male political sphere.* In Germany,
Ernst Voss initially tried to create radio as an aural equivalent to cinema. Voss
applied in 1922 for a broadcasting license to the Postal Ministry. He initially
intended to erect loudspeakers in halls and charge the public to hear pro-
grams. Known as Saalfunk, the plan foundered on the poor quality of loud-
speakers and the transmission tower at Konigswusterhausen. In Germany,
Britain, and the United States, radio became a permanent feature of domestic
living rooms, which were rearranged to place the radio centrally for family
entertainment. Though collective listening still occurred, Bredow proclaimed
in 1926 that radio was an “indispensable means of connecting every house-
hold with the outside world”*” While radio was a public medium, it also rear-
ranged private lives.

In the first decade of radio, elites believed radio could produce a unified
national citizenry from an audience. Radio would homogenize social tastes.
But it would also elevate blue- and white-collar workers through educational
programming. Only American radio producers explicitly saw listeners as
consumers, even though listeners still paid through license fees in Germany
and Britain. Elites involved in radio saw themselves as the arbiters of the
content that could elevate and homogenize. These beliefs led to paternalistic,
though popular, programming in the 1920s.



HEIDI J. S. TWOREK | 477

Radio as a Medium for Education and Entertainment

Entertainment and education formed the two key pillars of initial radio
content. While each nation’s understanding of entertainment differed, music
played a vital role everywhere. Bredow initially called German radio “Unter-
haltungsrundfunk” (entertainment radio). Entertainment, though, had a
practical purpose of Bildung, or education, through words and music. Bredow
saw the German people as economically impoverished, particularly after the
hyperinflation of 1922-23. Radio needed to prevent their cultural impoverish-
ment too. “A joyless people will become unwilling to work,” wrote Bredow in
1923. Radio had to provide “rest, entertainment, and variety” to all segments
of the population that would “distract the spirit from the difficult cares of the
everyday” as well as “refresh and increase the will to work”*® Programming
of radio plays and classical music were broadcast during the evening, when
there were the most listeners.*”

Although democratic in his politics, Bredow was authoritarian in his at-
titudes toward mass audiences.”® Bredow set about creating programs to pro-
duce moral uplift and national unity; he could not trust that to private hands.
In 1926, the Postal Ministry established committees for each regional radio
company to supervise programming. These censorship committees were jus-
tified by defining radio as a cultural instrument, rather than political. Yet
these were highly political state committees, excluding workers and other
democratic groups from input into content (though these groups may well
have enjoyed the content produced).”* One historian, Karl-Christian Fiihrer,
has claimed that programming displayed the “character of an aesthetic edu-
cational dictatorship.”*

As in Germany, state control seemed important to protect the British
public. The Sykes Committee, gathered in 1923 to consider improvements,
saw state control as imperative both to prevent undue influence over public
opinion and to protect newspaper sales. Lord Riddell, chair of the Newspaper
Proprietors’ Association, thought that broadcasting sports results in partic-
ular would “seriously interfere with the sale of newspapers.” For instance,
patrons of a pub broadcasting results might then not buy a newspaper.*
While Bredow sought to supervise radio programming for political purposes,
men like Riddell tried to circumscribe the BBC’s content for commercial
reasons.

Beyond fights to keep sports off the air, the BBC’s first general manager,
John Reith, firmly believed that broadcasting should uplift citizens™ cultural
tastes. Reith saw the BBC as “an ally of immense potency in the campaign for



478 | The Savior of the Nation?

a general intelligence and a higher culture”® For Reith, live broadcasts of
ceremonies and speeches played a key role in informing and elevating the
public. Music was particularly central and constituted the most popular pro-
gramming in the 1920s. Classical, light, and dance music along with music
hall formed 67 percent of BBC national weekly broadcasting in 1927 and
53 percent in 1930.> Like Bredow, Reith saw culture as an argument for unity
rather than uniformity.>® Culture was a mode of elevation, a means to educate
citizens to develop good taste in music and the arts along with social and
moral norms to match Reith’s elite understanding of British culture.

Though always claiming to aspire to uplift the masses, Reith on occasion
harbored sympathy for non-democratic approaches to cultivating unity through
radio. In 1935, he claimed that he admired Mussolini and had “constantly
hailed him as the outstanding example of accomplishing high democratic
purpose by means which, though not democratic, were the only possible
ones.”” Like Bredow, Reith sought to foster an elevated and unified demo-
cratic citizenry, though not necessarily through democratic means of content
creation.

In the United States meanwhile, there was greater tension between radio’s
commercial underpinnings and using the medium for high culture and edu-
cation. In 1922, at the first of the national radio conferences on radio that he
convened, secretary of Commerce Herbert Hoover, then the official in charge
of broadcast regulation, stated that radio existed “for service, for news, for
entertainment, for education.”*® Hoover believed radio had “vital commercial
purposes,” though he was cautious about advertising, noting in a 1924 speech
that “the quickest way to kill broadcasting would be to use it for direct adver-
tising”*® But within a few years, advertising became central to American
radio without great protest from Hoover, laying the foundation for a very
different American system.

The growing role of advertising meant that radio-station owners gener-
ally saw no higher purpose in radio entertainment. Some critics conceived
of radio as a medium of low entertainment, earning hostility from intellec-
tuals who worried about frivolous programs supplanting newspapers.*
As in Britain and Germany, radio offered music, though American radio
increasingly offered sitcoms like Amos ‘0’ Andy. Far more than in Britain or
Germany, live events swiftly became a central component of radio content,
especially sports. Sports commentary was only allowed from May 1925 on
the BBC. American radio often provided different kinds of entertainment
from Britain and Germany, but all saw entertainment as central to radio
nonetheless.



HEIDI J. S. TWOREK | 479

Much like Massive Open Online Course (MOOC) proponents today,
some Americans believed radio could bring a new kind of educational
uplift to the masses. Tufts University delivered the first lecture over radio in
1922, while many colleges and universities established radio extension
schools. Every home, it seemed, had “the potentiality of becoming an
extension . . . of Harvard University.”® During the 1920s, university- and
college-operated radios seemed to constitute a viable noncommercial alter-
native to commercial broadcasting.*® By 1930, these hopes were dashed by
the emergence of the broadcasting system privileging high-power for-profit
stations and the relative lack of enthusiasm about educational program-
ming. The National Committee on Education by Radio (NCER) emerged in
1930 as an umbrella organization of nine educational groups campaigning
for public and educational support for radio reform. Educators interested
in radio argued that commercial radio simply precluded broadcasting the
best educational programs. CBS also broadcast an American School of the
Air from 1931. But these groups and programs had little effect. By 1930,
entertainment and live events along with a growing interest in news became
the staples of Americans’ radio diet. Like in Britain and Germany, certain
groups thought radio could create moral uplift and educate the public. It
was just that those groups controlled the creation of content in the UK and
the Weimar Republic.

DIVERGENT PATHS IN THE 1930S
Radio News

Though they had shared many similarities in the 1920s, by the early 1930s
British, American, and German radio sounded increasingly different. But
broadcasting diverged over the two same main issues: the provision of news
and the purview of radio beyond national borders. In the 1920s, all three
broadcast far more educational and entertainment programming than news,
which was mainly supplied by news agencies. Radio news-gathering divisions
gained strength in Britain and United States in the 1930s, though for political
reasons in Britain and commercial ones in the United States. Meanwhile,
domestic political turmoil and the Nazis’ rise to power entrenched state con-
trol over German radio and made news an item to be handled with extreme
caution and state intervention. The legacy of World War I similarly affected
all three systems in the 1920s; the international turmoil of the 1930s increas-
ingly caused them to diverge.



480 | The Savior of the Nation?

Radio separated news into what Michael Stamm has called two “overlap-
ping but distinct acts: the communication of facts about past events, and the
communication of live accounts of ongoing events.”®* Radio enabled news to
reach an audience live for the first time, something newspapers could not
deliver. In all three countries, newspapers and news agencies faced the choice
between trying to co-opt radio news, particularly factual reports, and allow-
ing broadcast news to develop within such constraints that newspapers
remained necessary products of everyday life.

In the early 1920s, American radio mainly broadcast news on special
events, such as elections, the 1924 presidential nominating convention, or the
1926 Dempsey-Tunney boxing fight. While Hans von Kaltenborn started
talks on current affairs on WJZ in Newark in 1922, there were few imitators.
NBC hosted its first nightly news program in 1929. As late as 1932, the Asso-
ciated Press promised to “make every attempt to curtail broadcasting of AP
news.”** The AP tried to prevent networks from independent news-gathering
through the Press-Radio Agreement of December 1933. Newspaper pub-
lishers, news agencies, and leading radio networks agreed that news agencies
would furnish complete news reports exclusively to the Press-Radio Bureau,
which would prepare two daily fifteen-minute broadcasts and reports. By
1935-36, this arrangement was fairly ineffective as other news-gathering orga-
nizations had emerged to supply news to radio. News agencies responded by
supplying more news to radio stations and the Press-Radio Agreement was
officially annulled in 1939.%°

News really boomed on American airwaves in the 1930s. Morning, noon,
and late-night news began in the late 1930s, and 1938-39 proved the turning
point for radio as a medium transmitting live and breaking news. The Munich
crisis particularly seemed to commentators like Kaltenborn to create the ulti-
mate audience for “news flashes.” After its relative unimportance in the 1920s,
broadcast news became a key element of radio’s attraction for Americans in
the late 1930s.%

In Germany, by contrast, news on the radio seemed dangerous. Bredow
feared that radio news could cause uproar among the population. He and
other officials justified excluding most news to keep radio as apolitical as
possible. They believed that radio could occasionally disseminate official
news to bolster state security.”” Otherwise they thought news might divide
the public, detracting from radio’s ultimate purpose as an apolitical unifier.

The radio reform of 1926 reinforced radio’s separation from the press.
Policymakers insisted upon political neutrality, eliminating party politics
from broadcasts. Only officially sanctioned news agencies could supply news,



HEIDI J. S. TWOREK | 481

ensuring that “the radio could not compete with the press as a source of
political information®® The legislation allocated responsibility for news to
the Ministry of the Interior. Drahtloser Dienst (Dradag) supplied news.
Although the state owned 51 percent of Dradag, the semiofficial news agency,
Wolff’s Telegraphisches Bureau, and its main competitor, Telegraph Union,
acquired 12.25 percent each of Dradag, along with smaller shares for the Federal
Committee of the German Press and the German Publishers Association.®
Wolff and Telegraph Union were instructed to supply news that “basically
restricts itself to the reproduction of facts””

Each regional radio company could decide which news services to
broadcast. Bavarian radio, for example, initially transmitted three daily pro-
grams of unabridged reports at 1:45, 7:15, and 10:00 p.m. The first Bavarian
newsreader, Hans Priehduser, only started in 1928. From 1930, radio news was
embedded in the Dradag department “Aktuelles,” which conducted no inde-
pendent journalism.”* Even under the Nazis, radio broadcast far more enter-
tainment than news, though this entertainment functioned as a “lure” to
retain listeners for Nazi communiqués or speeches.”

These developments guaranteed that radio provided little political infor-
mation. All governmental ministries concurred that only a news agency
could disseminate news over radio. The ministries assumed that news
agencies were impartial and less subject to commercial influences and edito-
rializing than newspapers. Reuters news agency successfully argued the same
in Britain.

In 1922, the BBC’s initial licensing commission named radio “news” as
“broadcast matter” to create a generic term to avoid “anxiety” among news
agencies.” Other editors, meanwhile, drew on the American example to
claim that radio news actually increased newspaper sales.”* Until the mid-
1930s, the BBC only broadcast three five-minute breaking-news programs
daily, scheduled in the morning and late evening to avoid scooping the press.
The BBC’s new charter of January 1927 allowed it to broadcast earlier news
bulletins, commentary, and eyewitness accounts. While only 4.51 percent of
BBC broadcasting was news in 1927, this doubled to 9.02 percent by 1930.”

Just as Reith intended other types of broadcasting to elevate public taste,
news too was rewritten to maintain standards. On Good Friday in 1930, the
BBC announced that, regrettably, there was simply no news to report that night.
The BBC's selection processes omitted all the items in newspapers that day on
deaths, fires at a lord’s mansion, or a motorcar accident.” A newspaper had to
appear, no matter the news. As late as 1930, however, Reith’s philosophy of ele-
vation meant discarding “frivolous” items if they did not fit the high-brow bill.



482 | The Savior of the Nation?

The BBC’s news mainly came from news agencies. Reuters negotiated on
behalf of a consortium of British news agencies to supply news to the BBC
from 1922 until the end of World War II. The BBC’s mission to serve the
public interest meant that it wanted to supply what it saw as unbiased and
noncommercial news. Reuterss general manager, Roderick Jones, portrayed
his organization as the perfect provider. At hearings on the BBC’s charter in
the 1920s and 1930s, Jones insisted that newspapers only sought “contro-
versies,” while the business of news agencies was “to be quite objective””’
Reuters, however, was a commercial entity. Using Reuters and the news
agency consortium meant that the BBC ignored or underplayed Reuters’s
focus on profits until it became too obvious to ignore.

As Reuters and the BBC renegotiated terms through the late 1920s and
early 1930s, BBC executives became increasingly aware that the two parties
had fundamentally different interests financially and legally. Financially,
Reuters sought ever-larger payments for the news it provided. Legally, Reuters
insisted that the BBC should assign copyright to its news, although this was
not judicially binding. The copyright issue proved particularly contentious
after the BBC launched the Empire news bulletin in 1932, as Reuters garnered
most of its profits from the Empire and worried about newspapers simply copying
its news from the radio. The BBC’s increasing frustration with Reuters pushed
the BBC to create a separate News Department in 1934 to develop its own
news collection. In 1935, the Ullswater Commission still deemed the BBC’s
news-gathering mainly from news agencies with supplementary information
from its own correspondents satisfactory, though the commission now recog-
nized fears about how “commercial agencies” could influence opinions
“with special reference to the relations of Capital and Labour””®

Soon after Ullswater, however, the BBC news division rapidly expanded.
In 1939, a BBC report acknowledged executives’ increasing awareness that
“the interests of a news seller [Reuters] and a propaganda news broadcaster
are quite incompatible””® By then, the BBC provided ninety-five minutes of
evening news with two main programs at 6:00 and 9:00 p.m.* The BBC’s
increasing emphasis on news dovetailed with American developments. British
and American radio coverage became a hallmark of World War II to contem-
poraries, including Germans listening illicitly to the BBC. During World War
IT and the later 1930s, Britain and the United States began to mirror each
other by augmenting news content, as Nazi radio increased propaganda
broadcasts as well entertainment to distract from politics. While technology
remained relatively similar, the national political economies of radio led to
divergent content.



HEIDI J. S. TWOREK | 483

Radio Abroad

Just as attitudes toward content such as news began to differ in the 1930s, each
country sought to broadcast to different spaces beyond its borders. The Inter-
national Broadcasting Union (IBU), founded in 1925, worked to resolve
broadcasting issues within Europe. The IBU worked with the League of
Nations and European musical elites to transmit music and concerts transna-
tionally, though there were technical difficulties with interference and
disagreements about the types of music to broadcast, copyright, and artists’
rights.®' Meanwhile, radio became a transatlantic medium, when on Christ-
mas Day, 1929, Europe and the United States successfully exchanged radio
programs over shortwave for the first time.*

Some American radio engineers initially attached great hopes to the
exchange. NBC engineer C. W. Horn fervently believed that radio would
work wonders. “If we can provide the means whereby anyone on this globe
can in fact participate in events which are of world-wide importance, we shall
have removed the last barrier to the perfect understanding among peoples
which is so necessary for our peace and development” With the classic inter-
war utopianism of engineers, Horn believed that technological progress could
create cultural exchange between peoples, enable them to form their own
opinions, allow “backward” nations to catch up, and even reduce linguistic
diversity to a few major languages.®

Britain and Germany sought to broadcast their content abroad for polit-
ical reasons rather than to foster international peace. The British government
hoped the BBC would unite its empire. The BBC launched an Empire news
bulletin in 1932 both to “project domestically derived forms of Britishness
overseas” and make British audiences aware of empire. These efforts were far
less successful than expected.® Simultaneously, the BBC hoped to broadcast
as widely as possible in multiple languages to counteract German and Italian
fascist propaganda.

In 1929, the German Postal Ministry commissioned a global radio trans-
mitter, Weltrundfunksender. Initially it mainly transmitted entertainment,
starting with four hours of broadcasting daily. That same year, the station
signed an agreement to exchange programs with NBC. When the Nazis came
to power in 1933, they renamed the station Deutscher Kurzwellensender
(German Shortwave Transmitter) and expanded its technical capacity. Radio
served propaganda purposes and tried to entice greater international support
for the Nazis. Until the end of World War II, German shortwave radio had the
greatest technical capacity in terms of antennas and transmitters in the world.



484 | The Savior of the Nation?

Nazi Germany disseminated programs from twenty-two radio transmitters
in forty-seven languages.®® American international shortwave operations
began in response to Nazi propaganda. The Office of the Coordinator of Inte-
ramerican Affairs started to provide news to broadcast stations to counteract
Nazi propaganda in Latin America and the government Office of the Coordi-
nator of Information started its first international direct programming with
Voice of America in early 1942. After World War II, radio broadcasting
and jamming across the Iron Curtain became a key element of Cold War
competition.®

Elites and government officials often represented radio as antipolitical in
the 1920s, although the state was intimately involved in all three countries in
different ways. By 1930, that antipolitics took very different national and
international turns. Those involved in American radio portrayed it as a purely
commercial product. Only in response to Nazi threats did the state create
content. In Britain, radio seemed a glue to stick the nation and the empire
together, while in Nazi Germany, radio was supposed to bind people to
the Fithrer and fascism. International technical standards had given nation-
states room to maneuver on content and institutions that they increasingly
utilized.

CONCLUSION

In the 1991 revised edition of Imagined Communities, Benedict Anderson
speculated that “radio made it possible to bypass print and summon into
being an aural representation of the imagined community where the printed
page scarcely penetrated.”®” But that nation-building could only happen with
international technical standards allowing each nation to create content as it
pleased. All three countries—Germany, Great Britain, and the United States—
generated different systems of radio content and institutional arrangements
by the 1930s. These differences were profound. But these states also operated
within the same international political economy of media that had emerged
from international conferences on technical standards. And their systems
developed from surprisingly similar values about radio in the 1920s.

By 1930, the experimental phase of radio had ended. The installation of a
loudspeaker in the radio receiver, a mains connection, and regular program-
ming had made radio a quotidian phenomenon.* Different choices in the
1920s about the political economy of radio increasingly affected content.
Elites no longer looked back to World War I, but rather looked forward to
what radio could achieve in the future.*” These future expectations emerged



HEIDI J. S. TWOREK | 485

from increasingly different political and social situations within each country.
The general optimism about listeners and radio in the 1920s gave way to fears
of “the crowd mind” and propaganda. And national radio more closely resembled
Judith Waller’s tripartite division into nonprofit corporation, commercial,
and authoritarian systems.

Still, the early years of radio held great significance for its future. Kate
Lacey has argued for Germany that “the combined pressure of government
and commercial interests” prevented radio’s development as an independent
medium.* This applies equally to Britain and the United States, for there was
no such thing as a radio infrastructure independent of the state. Rather than
see three separate radio systems in the 1920s, we might conceive of an inter-
secting matrix of state and commercial interests. In each country, the state
played the crucial role in determining how far commercial companies could
operate radio transmitters, produce radio content, or manufacture radio
devices. The apparent scarcity of radio spectrum made space for the state to
determine which companies or stations would gain access to that precious
commodity. The state defined the rules of the game, deciding how competi-
tion would function and the limits of that competition.

In 19205 Germany, Hans Bredow saw radio as a mechanism to help the
German population overcome the scars of World War I and the political divi-
sions of postwar revolutions. Ironically, Bredow’s ideas mirrored hopes else-
where that radio might build a national community. John Reith believed the
BBC could educate the masses, while American radio initially raised utopian
dreams of national radio citizenship. Although the 1930s saw these hopes
dashed, examinations of different funding systems have masked the funda-
mental similarities in attitudes to the relationship between radio and national
communities during the 1920s. In a symbiotic relationship with international
conferences during the 1920s, these countries briefly saw radio as a savior of
the nation.

Harvard University

NOTES

1. Baron John Charles Walsham Reith, Broadcast over Britain (London, 1924), 217.

2. Judith Cary Waller, Radio: The Fifth Estate (Boston, 1946), 8.

3. Kristin Roth-Ey, Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built the Media
Empire That Lost the Cultural Cold War (Ithaca, 2011), 135-39. Maoist China too sought
to make radio a communal experience, including sponsoring “broadcast assemblies” in



486 | The Savior of the Nation?

the Great Leap Forward. Alan Liu, Radio Broadcasting in Communist China (Cambridge,
Mass., 1964), 51. Thanks to Anne O’Donnell and Liat Spiro for their help with the Soviet
and Chinese cases, respectively.

4. Heidi J. S. Tworek, “Peace through Truth? The Press and Moral Disarmament
through the League of Nations,” Medien ¢~ Zeit 25, no. 4 (2010): 19. For theoretical reflec-
tions, see Deborah Cohen and Maura O’Connor, eds., Comparison and History: Europe in
Cross-National Perspective (New York, 2004). For a practical illustration of a diachronic
three-country comparison, see Charles S. Maier, Recasting Bourgeois Europe: Stabilization
in France, Germany, and Italy in the Decade after World War I (Princeton, 1988). On
the importance of transnational media research in radio, see Michele Hilmes, “Radio-
Nationen: Die Bedeutung transnationaler Medienforschung,” in Radio Welten: Politische,
soziale und kulturelle Aspekte atlantischer Mediengeschichte vor und wihrend des Zweiten
Weltkriegs, ed. M. Michaela Hampf and Ursula Lehmkuhl (Miinster, 2006), 84-93.

5. Michael Stamm, “Broadcast Journalism in the Interwar Period,” in Making News:
Historical Perspectives on the Political Economy of the Press in Great Britain and the United
States since 1688, ed. Richard R. John and Jonathan Silberstein-Loeb (Oxford, forthcoming
2015); Michele Hilmes, Network Nations: A Transnational History of British and American
Broadcasting (New York, 2012); Wolfgang Hagen, Das Radio: Zur Geschichte und Theorie
des Horfunks-Deutschland/USA (Munich, 2005); Kate Lacey, Listening Publics: The Politics
and Experience of Listening in the Media Age (Cambridge, 2013); Inge Marssolek, “Radio
Days: Did Radio Change Social Life in Germany and the United States?” in Atlantic
Communications: The Media in American and German History from the Seventeenth to the
Twentieth Century, ed. Norbert Finzsch and Ursula Lehmkuhl (Oxford, 2004), 247-70.
Pascal Griset has compared the interwar British, French, and German radio industries.
Pascal Griset, “Innovation and Radio Industry in Europe during the Interwar Period,” in
Innovations in the European Economy between the Wars, ed. Frangois Caron, Paul Erker,
and Wolfram Fischer (Berlin, 1995), 37-63.

6. Theodore Peterson, Wilbur Schramm, and Fred S. Siebert, Four Theories of the
Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts
of What the Press Should Be and Do (Freeport, N.Y., 1973); John C. Nerone, ed., Last Rights:
Revisiting Four Theories of the Press (Urbana, 1995). For another classic example and a recent
reassessment, see Daniel C. Hallin and Paolo Mancini, Comparing Media Systems: Three
Models of Media and Politics, Communication, Society, and Politics (Cambridge, 2004);
Michael Briiggemann et al., “Hallin and Mancini Revisited: Four Empirical Types of
Western Media Systems,” Journal of Communication 64, no. 6 (2014): 1037-65.

7. On the concept of institutional arrangements, see Lance E. Davis and Douglass C.
North, Institutional Change and American Economic Growth (New York, 1971); Douglass
C. North, John Joseph Wallis, and Barry R. Weingast, Violence and Social Orders:
A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human History (New York, 2009).

8. Sungook Hong, Wireless: From Marconi’s Black-Box to the Audion (Cambridge,
Mass., 2001).

9. Marconi, cited in Hans Bredow, Aus meinem Archiv: Probleme des Rundfunks
(Heidelberg, 1950), 18.

10. Heidi J. S. Tworek, “Wireless Telegraphy,” 1914-1918 Online. International
Encyclopedia of the First World War, 8 October 2014, http://encyclopedia.1914-1918, online.
net/article/wireless_telegraphy.



HEIDI J. S. TWOREK | 487

11. On American construction of spectrum scarcity, see Michael Stamm, “The Space
for News,” Media History 21, no. 1 (2015): 55-73. On how the Portuguese government
created artificial scarcity of radio frequencies for its own political advantage in the 1930s
and 1940s, see Nelson Ribeiro, “Censorship and Scarcity: Controlling New and Old Media
in Portugal, 1936-1945,” Media History 21, no. 1 (2015): 74-88.

12. James Schwoch, “The American Radio Industry and International Communications
Conferences, 1919-1927, Historical Journal of Film, Radio and Television 7, no. 3 (1987):
289-309; Daniel Gorman, “Freedom of the Ether or the Electromagnetic Commons?
Globality, the Public Interest, and Multilateral Radio Negotiations in the 1920s,” in Empires
and Autonomy: Moments in the History of Globalization, ed. Stephen Streeter, John Weaver,
and William Coleman (Vancouver, 2009), 138-56.

13. Douglas, Inventing American Broadcasting, 1899-1922, 290. See also Richard R.
John, Network Nation: Inventing American Telecommunications (Cambridge, Mass., 2010),
chap. 7.

14. Hugh Richard Slotten, Radio and Television Regulation: Broadcast Technology in
the United States, 1920-1960 (Baltimore, 2000), ix. On corporate liberalism in broadcasting,
see Thomas Streeter, Selling the Air: A Critique of the Policy of Commercial Broadcasting in
the United States (Chicago, 1996). For the classic work on American corporate liberalism,
see Martin Sklar, The Corporate Reconstruction of American Capitalism, 1890-1916: The
Market, the Law, and Politics (New York, 1988).

15. Sykes Committee, Broadcasting Committee Report, 1951 (London, 1923), 15. For
more, see Paddy Scannell, “Public Service Broadcasting: The History of a Concept,” in
Understanding Television, ed. Andrew Goodwin and Garry Whannel (London, 1990),
11-29.

16. Sykes Broadcasting Committee, Report, 6.

17. Adrian Johns, Death of a Pirate: British Radio and the Making of the Information
Age (New York, 2010), 31.

18. On patents, see Stathis Arapostathis and Graeme Gooday, Patently Contestable:
Electrical Technologies and Inventor Identities on Trial in Britain (Cambridge, Mass., 2013),
chap. 6.

19. In 1921, the Postal Ministry received a subsidy of 1,244,194 Marks. Bundesarchiv
Berlin (henceforth BArch) R3301/2098, 101.

20. Kate Lacey, Feminine Frequencies: Gender, German Radio, and the Public Sphere,
1923-1945 (Ann Arbor, 1996), 31. On regional broadcasting companies, see Konrad
Dussel, Horfunk in Deutschland: Politik, Programm, Publikum (1923-1960) (Potsdam,
2002), 49; Karl Christian Fithrer, Wirtschaftsgeschichte des Rundfunks in der Weimarer
Republik (Potsdam, 1997), 17ff.; Winfried B. Lerg, Die Entstehung des Rundfunks in
Deutschland: Herkunft und Entwicklung eines publizistischen Mittels (Frankfurt am Main,
1965), 245ff.

21. Fihrer, Wirtschaftsgeschichte des Rundfunks, 19. On RRG, see Winfried B. Lerg,
Rundfunkpolitik in der Weimarer Republik (Munich, 1980), 194ff.

22. Konrad Dussel, Deutsche Rundfunkgeschichte: Eine Einfiihrung (Konstanz, 1999),
75ft.; Lerg, Rundfunkpolitik in der Weimarer Republik, chap. 7; Corey Ross, Media and the
Making of Modern Germany: Mass Communications, Society, and Politics from the Empire
to the Third Reich (Oxford, 2008), 279ff.

23. Douglas, Inventing American Broadcasting, 317.



488 | The Savior of the Nation?

24. On the distinction between audience and public, see Kate Lacey, “The Invention
of a Listening Public: Radio and Its Audiences,” in Mass Media, Culture, and Society in
Twentieth-Century Germany, ed. Karl Christian Fithrer and Corey Ross (Basingstoke, UK,
2006), 61-79.

25. Marszolek, “Radio Days,” in Finzsch and Lehmkuhl, Atlantic Communications,
247-70.

26. Douglas, Inventing American Broadcasting, 305.

27. “The Joint Resolution to Amend the Radio Act of 1927, cited in Robert Fortner,
Radio, Morality, and Culture: Britain, Canada, and the United States, 1919-1945 (Carbondale,
2005), 97.

28. David Moss and Michael Fein, “Radio Regulation Revisited: Coase, the FCC, and
the Public Interest,” Journal of Policy History 15, no. 4 (2003): 389—-416; Michael Stamm,
Sound Business: Newspapers, Radio, and the Politics of New Media (Philadelphia, 2011),
45-54.

29. Edward C. Caldwell, “Censorship of Radio Programs,” Journal of Radio Law 1,
no. 3 (1931): 473. See Hugh Richard Slotten, Radios Hidden Voice: The Origins of Public
Broadcasting in the United States (Urbana, 2009), 120f.

30. Asa Briggs, The History of Broadcasting in the United Kingdom: The Birth of
Broadcasting, vol. 1 (London, 1961), 131.

31. Boris Gehlen and Giinther Schulz, “National Regulatory Traditions? Introductory
Remarks,” in Regulation between Legal Norms and Economic Reality: Intentions, Effects,
and Adaptation: The German and American Experiences, ed. Glinther Schulz, Mathias
Schomeckel, and William J. Hausman (Tiibingen, 2014), 3.

32. Hans Bredow, Im Banne der Atherwellen. Festschrift zum 75. Geburtstag des
Verfassers am 26. November 1954, vol. 2 (1954; Stuttgart, 1960), 166.

33. Hilmes, Network Nations, 2.

34. For a discussion of this idea in the American context, see Douglas Craig, Fireside
Politics: Radio and Political Culture in the United States, 1920-1940 (Baltimore, 2000), chap.
11. For an English translation of Tonnies, see Ferdinand Ténnies, Community and Civil
Society, ed. Jose Harris, trans. Margaret Hollis (Cambridge, 2001). On transatlantic
exchanges of social thought, see Daniel T. Rodgers, Atlantic Crossings: Social Thought in a
Progressive Age (Cambridge, Mass., 1998).

35. Lacey, Feminine Frequencies, 34.

36. Ernst Heilmann, cited in Lerg, Rundfunkpolitik in der Weimarer Republik, 84.

37. The political theorist Carl Schmitt took this view. Though Schmitt thought that
the political was unavoidable, he believed that the state should put cinema to the service of
creating order or even homogeneity. See Carl Schmitt, Verfassungslehre (Berlin, 1954), 168.

38. Dussel, Horfunk in Deutschland, 43.

39. Stamm, Sound Business, 15; James C. Robertson, The British Board of Film Censors:
Film Censorhip in Britain, 1896-1950 (London, 1985).

40. Craig, Fireside Politics, 206. See also David Goodman, Radios Civic Ambition:
American Broadcasting and Democracy in the 1930s (New York, 2011). On fears of the crowd
sparked by the nineteenth-century popular press, see Caroline Sumpter, “The Cheap Press
and the Reading Crowd,” Media History 12, no. 3 (2006): 233-52.

41. Robert W. McChesney, Telecommunications, Mass Media, and Democracy: The
Battle for the Control of U.S. Broadcasting, 1928-1935 (New York, 1993), chap. 4.



HEIDI J. S. TWOREK | 489

42. Lacey, Feminine Frequencies, 35.

43. For an example of disparaging amateurs, see H. Thurn, “Erste grundlegnde
organisatorische Mafinahmen (1924),” in Bredow, Aus meinem Archiv, 26.

44. Todd Avery, Radio Modernism: Literature, Ethics, and the BBC, 1922-1938
(Aldershot, UK, 2006), 16.

45. Reith, Broadcast over Britain, 17.

46. Lacey, Feminine Frequencies, chap. 9. In the 1930s, the male archetype of the
newsman emerged in the United States.

47. Hans Bredow, cited in Heinz Pohle, Der Rundfunk als Instrument der Politik
(Hamburg, 1955), 60. On collective listening practices in Britain and Germany, see Lacey,
Listening Publics, chap. 7.

48. Hans Bredow, “Dem ‘Deutschen Rundfunk’ zum Geleit” (1923), in Bredow, Aus
meinem Archiv, 15.

49. Dussel, Horfunk in Deutschland, 137-75. On pioneers of radio plays and radio
content, such as Hans Flesch’s “Enchanted Radio,” see Hagen, Das Radio, 89-112.

50. Bredow remained a staunch opponent of extremist politics, resigning his post
the day after Hitler became chancellor. After World War II, Bredow became a key figure in
radio, serving as head of the administrative council of Hessian radio from 1949 to 1951.

51. Adelheid Saldern, “Rundfunkpolitik, Nationalidee und Volkskultur (1926-1932),
in Marssolek and Saldern, Radiozeiten, 59—82.

52. Christian Fithrer, “Auf dem Weg zur Massenkultur? Kino und Rundfunk in der
Weimarer Republik;” Historische Zeitschrift 262 (1996): 776.

53. Lord Riddell, Sykes Broadcasting Committee, 29 May 1923, cited in Briggs, The
History of Broadcasting in the United Kingdom, vol. 1, 157.

54. Reith, Broadcast over Britain, 217.

55. Calculated from table in Asa Briggs, The History of Broadcasting in the United
Kingdom: The Golden Age of Wireless, vol. 2 (London, 1965), 35.

56. Michael Coyle, “Radio,” in TS Eliot in Context, ed. Jason Harding (Cambridge,
2011), 146.

57. Cited in Avery, Radio Modernism, 1.

58. Herbert Hoover, “Opening Address to National Radio Conference, February 27,
1922, cited in Stamm, Sound Business, 46.

59. Herbert Hoover, “Address to National Radio Conference in 1924, cited in Craig,
Fireside Politics, 46.

60. Bruce Lenthall, “Critical Reception: Public Intellectuals Decry Depression-Era
Radio, Mass Culture, and Modern America,” in Radio Reader: Essays in the Cultural History
of Radio, ed. Michele Hilmes and Jason Loviglio (New York, 2002), 41-62.

61. Hugh Aitken, The Continuous Wave: Technology and American Radio, 1900-1932
(Princeton, 1985), 94-95.

62. Slotten, Radios Hidden Voice.

63. Stamm, “Broadcasting Journalism.” Stamm also has the most up-to-date work on
Anglo-American broadcast news in the interwar period.

64. Dowling Leatherwood, Journalism on the Air: An Abridged Textbook for a Course
in Radio Journalism, with Laboratory and Microphone Exercises (Minneapolis, 1939), 87.

65. On the press-radio wars of the 1930s, see McChesney, Telecommunications, Mass
Media, and Democracy; Stamm, Sound Business.



490 | The Savior of the Nation?

66. Susan J. Douglas, Listening In: Radio and the American Imagination, from Amos ‘n’
Andy and Edward R. Murrow to Wolfman Jack and Howard Stern (New York, 1999), 164.

67. BArch R3301/2098, 20 December 1923, 67.

68. Lacey, Feminine Frequencies, 34.

69. BArch Ri501/114232, March 1925, 49.

70. BArch Ri501/114231, March 1926, 88.

71. Klaus Greiner, “Mit dem Gongschlag ist es ...: Die Nachrichten im Horfunk;” in
Margot Hamm, Bettina Hasselbring, and Michael Henker, Der Ton, das Bild. Die Bayern
und ihr Rundfunk 1924-1949-1999: Begleitbuch zur Ausstellung des Hauses der Bayerischen
Geschichte und des Bayerischen Rundfunks (Augsburg, 1999), 123-30.

72. Hans Sarkowicz, “Das Radio im Dienst der nationalsozialistischen Propaganda,’
in Medien im Nationalsozialismus, ed. Bernd Heidenreich and Sonke Neitzel (Paderborn,
2010), 209.

73. RM POST 33/704, 3 October 1922, pt. 2.

74. Hamilton Fyfe, editor of Daily Herald, Royal Mail Archives (henceforth RM)
POST 89/27, Crawford Broadcasting Committee, 3 February 1926, 1, para. 3.

75. Briggs, The History of Broadcasting in the United Kingdom, vol. 2, 35.

76. Michael Bromley and Tom O’Malley, eds., A Journalism Reader (London, 1997),
325.

77. Sykes Broadcasting Commission, 5 June 1923, RM POST 89/20, 1977. For the same
stance at the 1935 Ullswater Commission, see British National Archives (henceforth BNA)
CAB 24/259, sec. 81. On news-gathering arrangements, see Stamm, “Broadcast Journalism.

78. BNA CAB 24/259, Ullswater Commission Report, 1935, para. 81.

79. Report of interview between Turner, Moloney, Murray, and the BBC, 18 July 1939,
BBC Written Archives Centre, London, R28/162/1.

80. Paddy Scannell and David Cardiff, A Social History of British Broadcasting
(Oxford, 1991), 136.

81. Suzanne Lommers, Europe on Air: Interwar Projects for Radio Broadcasting
(Amsterdam, 2012). On private, commercial European stations like Radio Normandy
and Radio Luxembourg, see Jennifer Spohrer, “Ruling the Airwaves: Radio Luxembourg
and the Origins of European National Broadcasting, 1929-1950” (Ph.D. diss., Columbia
University, 2008).

82. RCA and Marconi had started experimenting on shortwave transatlantic broad-
casts in 1927. On transatlantic shortwave, see Derek W. Vaillant, “At the Speed of Sound:
Techno-Aesthetic Paradigms in U.S.-French International Broadcasting, 1925-1942,
Technology and Culture 54, no. 4 (2013): 888-921.

83. C. W. Horn, “International Broadcasting,” in Radio and Its Future, ed. Martin
Codel (London, 1930), 88. On similar beliefs in the power of engineering to promote peace,
see Elisabeth van Meer, “The Transatlantic Pursuit of a World Engineering Federation: For
the Profession, the Nation, and International Peace, 1918-48,” Technology and Culture
53, n0. 1 (2012): 120—45.

84. Simon James Potter, Broadcasting Empire: The BBC and the British World, 1922—
1970 (Oxford, 2012), 14. See also Aitor Anduaga, Wireless and Empire: Geopolitics, Radio
Industry, and Ionosphere in the British Empire, 1918-1939 (Oxford, 2009).

85. Eberhard Burmester, 30 Jahre Deutsche Welle (Munich, 1983), 7-16; Werner
Schwipps and Gerhart Goebel, Wortschlacht im Ather: Der deutsche Auslandsrundfunk im



HEIDI J. S. TWOREK | 491

Zweiten Weltkrieg: Geschichte des Kurzwellenrundfunks in Deutschland, 1939-1945 (Berlin,
1971).

86. Michael Nelson, War of the Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting
in the Cold War (Syracuse, 1997); Martha Siefert, “Radio Diplomacy and the Cold War,
Journal of Communications 53, no. 2 (2003): 363-73. On jamming practices and foreign
broadcasting in the Soviet Union, see Roth-Ey, Moscow Prime Time, chap. 3.

87. Benedict Anderson,Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread
of Nationalism, rev. ed. (London, 1991), 54 n. 28.

88. Carsten Lenk, Die Erscheinung des Rundfunks: Einfiihrung und Nutzung eines
neuen Mediums, 1923-1932 (Opladen, 1997), 253.

89. On interwar German visions of the future, see Rudiger Graf, Die Zukunft der
Weimarer Republik: Krisen und Zukunftsaneignungen in Deutschland, 1918-1933 (Munich,
2008).

90. Lacey, Feminine Frequencies, 25.



