Heidi J. S. Tworek

Political and Economic News in the Age of
Multinationals

This article compares two media multinationals that supplied
different genres of news, political and economic. Most media
companies provided both genres, and these categories often
overlapped. Still, investigating two firms founded in twenti-
eth-century Germany shows how product differentiation
affects the organization, geographical orientation, and business
models of multinationals. While political news had the greatest
impact when it was free and ubiquitous, economic news was
most effective when it was expensive and exclusive.

News and information are, in many ways, the lifeblood of globaliza-
tion. News fosters cross-border trade and can function as a com-
modity itself. As a former news agency employee put it in 1910, of all
types of commerce and transportation, news “acquired first and most
often a global character.” But only very specific multinationals—news
agencies—collected and disseminated global news from the mid-nine-
teenth century. Apart from major publications like the London Times
or Vossische Zeitung, most newspapers could not afford foreign corre-
spondents or even journalists in their own capital cities. They relied
instead upon news agencies for global and national news filtered
through the technological conduit of cables and, later, telephones, wire-
less, and ticker machines. To express the difference in commercial terms,
news agencies were “news wholesalers,” distributing news to their “retail
clients” (newspapers).2 Newspapers repackaged the news for their

The author is grateful to Walter Friedman, Lilly Evans, Michael Tworek, and the three
anonymous referees for their very helpful comments and suggestions. She also wishes to
thank the members of the Business, Government, and the International Economy unit at
Harvard Business School, where this research was first presented in 2014.

! Friedrich Blanck, Der deutsche Nachrichtenmarkt (Heidelberg, 1910), 4. Translation is
the author’s, as elsewhere in the article.

2 Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanen, “The Globalization of News,” in The Globaliza-
tion of News, ed. Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanen (London, 1998), 6.

Business History Review 89 (Autumn 2015): 447—474. doi:10.1017/S0007680515000677
© 2015 The President and Fellows of Harvard College. ISSN 0007-6805; 2044-768X (Web).



Heidi J. S. Tworek / 448

particular publics and added their own content before printing and
selling their products to readers.

But not all news was created equal. In particular, providing political
or economic news led to very different types of multinational media or-
ganizations. In its purest sense, economic news consisted of financial and
commercial numbers: stock market prices, exchange rates, commodities,
and so on.3 Political news, on the other hand, was information about
events that might simply inform the audience or that might serve a pro-
paganda purpose. These categories were complex and often not entirely
distinct. In Germany in the first half of the twentieth century, however,
two news agencies emerged that differentiated more strictly between
the two genres of news. This somewhat unusual separation provides a
window into how product differentiation affects the composition of mul-
tinationals. Teasing out the differences between the two companies also
helps to explain why news multinationals successfully adopted varying
strategies.

The literature in comparative media studies is extensive, though it
tends to classify media by national media markets and the role of the
state rather than the economic structures and dynamics of media orga-
nizations themselves.4 These works privilege the nation and politics
over the multinational firm. Meanwhile, historians of early modern
news have pointed to the differences among types of news, showing
that merchants pooled their collective informational resources to
create the business press before other forms of newspapers emerged.5
Histories of modern news have generally concentrated on political
and literary journalism rather than economic news.® They often use
the term “news” as a catchall expression without investigating how
genres affected media business structures. Histories of news agencies
have advanced furthest in examining news as a business. Some have
pointed to the ways news agencies interacted with the infrastructural

3Though, of course, numbers are not per se more objective. See Theodore Porter, Trust in
Numbers: The Pursuit of Objectivity in Science and Public Life (Princeton, 1996).

4 For the most well-known examples, see Theodore Peterson, Wilbur Schramm, and Fred
Siebert, Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility,
and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do (Freeport, N.Y.,
1973); Daniel Hallin and Paolo Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of
Media and Politics (New York, 2004); Daniel Hallin and Paolo Mancini, eds., Comparing
Media Systems beyond the Western World (New York, 2012).

5John J. McCusker, “The Demise of Distance: The Business Press and the Origins of the
Information Revolution in the Early Modern Atlantic World,” American Historical Review
110, no. 2 (2005): 295—-321; Will Slauter, “Forward-Looking Statements: News and Specula-
tion in the Age of the American Revolution,” Journal of Modern History 81, no. 4 (2009):
759-72.

6 Some interwar academic works distinguished between the two, for example, Karl Biicher,
Gesammelte Aufsdtze zur Zeitungskunde (Tiibingen, 1926), 25.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 449

firms of submarine cable companies, while others have examined the
importance of commercial news services as the profit-making arm of
news delivery.” Still, scholars have yet to explore in depth the differences
between economic and political news. These differences were not just
commercial, but could also be geographical, organizational, and
technological.

On the whole, news agencies found that political news services
tended not to pay for themselves, while economic news proved profitable
and thus subsidized political news. For those engaged in supplying polit-
ical news, profits within the news business were generally less important
than the potential soft power that news could provide. In the German
case, political news bolstered Germany’s international reputation
through free news. The more people reading or hearing news from
Germany, the more valuable news became politically. While political
news had its greatest impact when it was free and ubiquitous, economic
news was most effective when it was expensive and exclusive. Economic
news earned money. Political news earned influence.

The Development of News Agencies

Sometimes, news seems hard to classify. It can serve the public inter-
est, yet media companies are frequently private businesses. One way to
understand news is to use economics terminology and call news a
quasi-public good. Fresh air or street lighting, for example, are public
goods that everyone can enjoy and where one person using the good
does not diminish or prevent use by another person. When it is techni-
cally possible to restrict use, a public good is called a quasi-public
good. For example, drivers can be excluded from a road by a toll,
making roads a quasi-public good. One person reading the news does
not diminish another person’s ability to read the news. But people can
be excluded from access to news, making news nonrivalrous yet exclud-
able, like other quasi-public goods. Akin to other quasi-public goods such
as roads, news generally relies upon subsidies and the state.® But news
differs geographically and economically. Geographically, roads and elec-
tricity often unified nations, though they also created transnational

7Jonathan Silberstein-Loeb, The International Distribution of News: The Associated
Press, Press Association, and Reuters, 1848-1947 (Cambridge, U.K., 2014), chap. 5;
Dwayne Winseck and Robert Pike, Communication and Empire: Media, Markets, and Glob-
alization, 1860—1930 (Durham, 2007).

80n roads and electricity, see Jo Guldi, Roads to Power: Britain Invents the Infrastruc-
ture State (Cambridge, Mass., 2012); Christopher Jones, Routes of Power: Energy and
Modern America (Cambridge, Mass., 2014). On subsidies for news, see Richard R. John
and Jonathan Silberstein-Loeb, eds., Making News: Historical Perspectives on the Political
Economy of the Press in Great Britain and the United States since 1688 (Oxford, 2015).



Heidi J. S. Tworek / 450

infrastructures in early modern and interwar Europe, to give two dispa-
rate examples.® News emerges from global events, but has historically
catered to national publics.’® In the mid-to-late nineteenth century, te-
legraphy spread rapidly starting with the first durable transatlantic
cable in 1866, reaching India, Australia, Latin America, and Africa by
the late 1870s. This new cable infrastructure and the concomitant
growth of global trade fostered the emergence of news agencies. The
“Big Three” news agencies were all created in this period: Agence
Havas, in the early 1830s; Wolff’s Telegraphisches Bureau (Wolff), in
1849; and Reuters Telegram Company, in 1851.

Economically, news agencies both gathered and delivered news.
News agencies had very high fixed and sunk costs in news gathering.
Fixed costs are expenses that do not fluctuate with changes in the
amount of news produced, while sunk costs are expenses that a
company has incurred and cannot recover. News agencies had high
fixed costs because they needed to station correspondents abroad who
would report on news that might happen. Global coverage required a
large network of correspondents. The high price of telegrams, too, was
a significant fixed cost. Even with discounted press rates, telegrams
were expensive. Just before World War I, Wolff spent over a million
marks gathering news and Reuters spent four to five times that
amount.'! This significant barrier to entry meant that only a handful of
news agencies existed, making them an easier bottleneck to control
than thousands of individual newspapers.

In contrast to the high fixed and sunk costs of gathering global news,
it cost very little to supply each additional newspaper client within a par-
ticular national territory. In other words, there were very low marginal
costs of news distribution. News agencies thus constantly tried to
ensure the exclusivity of their products by keeping out rivals. Strategies
to create excludability could take various forms. News agencies might try
to generate artificial scarcity through law, state intervention, or technol-
ogy. Their frequent inability to turn a profit from newspaper subscrip-
tions made news agencies susceptible to and reliant upon state
subsidies. The state could provide preferential access both to content
and to technological conduits for disseminating that content. States

20n the early modern post, see Wolfgang Behringer, “Communications Revolutions: A
Historiographical Concept,” German History 24, no. 3 (2006): 333—74. On interwar
Europe, see Johan Schot and Vincent Lagendijk, “Technocratic Internationalism in the Inter-
war Years: Building Europe on Motorways and Electricity Networks,” Journal of Modern Eu-
ropean History 6 (2008): 196—216.

°Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism, rev. ed. (London, 1991).

"'N. Hansen, “Depeschenbureaus und internationales Nachrichtenwesen,” Weltwirt-
schaftliches Archiv 3, no. 1 (1914): 80.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 451

generally controlled telecommunications infrastructures. State support
frequently encouraged research and development in faster telecommu-
nications technologies that could beat rival firms. The specific features
of news agencies often led to an unusual combination of state interven-
tion and market forces.

News (and information more broadly) also suffers from economist
Kenneth Arrow’s fundamental paradox. Arrow’s fundamental paradox
states that customers can only determine the value of information that
they would like to purchase when they see the information. However,
once they have seen the information, that information no longer holds
any value. Since the late medieval period, news providers have sought
different solutions to solve the market failure inherent in Arrow’s
paradox.'? For instance, news providers might list categories of news,
such as foreign exchange numbers, that they will print. Consumers see
value in receiving those categories of news and pay for their ability to
know foreign exchange fluctuations, though they do not know what the
foreign exchange will be on a given day. Even without state subsidies,
cross-subsidies have helped to retain readers, who have often paid far
below market value for news. Advertisements, for instance, have subsi-
dized newspaper content since the early eighteenth century.!3

As multinationals, news agencies sought both private and public so-
lutions on national and global levels to create excludability. On a national
level, the American Associated Press (AP) used a private franchise
system in the late nineteenth and early twentieth centuries to seek a
balance between exclusivity and cooperation.'4 The major German and
French news agencies, meanwhile, relied upon arrangements with the
state for exclusive access to official news in return for some state super-
vision of that content. Finally, Reuters and Havas each developed private
businesses to ensure that they could turn a profit; Havas maintained an
advertising agency, while Reuters unsuccessfully dabbled in private
banking and also sent private telegrams, using Reuters’s code to
reduce the number of words and thus the cost.

Global private cooperation provided another way of minimizing the
costs of news collection. Informal collaboration between the three major
news agencies—Reuters, Agence Havas, and Wolff—led to a formal

2 See Gerben Bakker, “Trading Facts: Arrow’s Fundamental Paradox and the Origins of
Global News Networks,” in International Communication and Global News Networks: His-
torical Perspectives, ed. Peter Putnis, Chandrika Kaul, and Jiirgen Wilke (New York, 2011),
9-54-

'3 Andrew Pettegree, The Invention of News: How the World Came to Know About Itself
(New Haven, 2014), chap. 14.

4 Jonathan Silberstein-Loeb, “Exclusivity and Cooperation in the Supply of News: The
Example of the Associated Press, 1893—1945,” Journal of Policy History 24, no. 3 (Summer
2012): 466—98.



Heidi J. S. Tworek / 452

global cartel from the late 1850s until 1939.15 The cartel agencies divided
the world between them: each collected news on their nation’s empire as
well as areas that seemed connected culturally and economically. The
agencies then exchanged that news with one another. Each cartel
member negotiated exclusive bilateral contracts with smaller national
news agencies within their sphere to exchange news. The cartel mitigated
both the excludability and nonrivalrous problems of news by creating the
only global network capable of supplying world news to national
customers.

Only a few major changes occurred over the seventy years of the
cartel’s formal existence. First, in 1893, the American agency AP began
to participate in news exchange arrangements as an equal partner, but
left in 1933—1934 over a dispute with Reuters about the exchange of
news in Japan (though Reuters and AP cooperated into the 1960s).
Second, after a hiatus during World War I, the cartel restricted Wolff
to reporting only on Germany, but allowed new national agencies in
Central and Eastern Europe to sign contracts with Wolff solely for
German news, if they wished. Wolff’s continuing participation in the
cartel was normal business practice for private companies during the in-
terwar period. Cartels and similar arrangements regulated between 30
and 50 percent of global trade between 1929 and 1937, while Germans
were represented in 60 to 75 percent of cartel agreements in 1932.1°
Despite complaints about Wolff’s status, the firm remained a member
of the cartel even after the Nazis took control of the organization when
they gained power in 1933. The cartel only broke down with the advent
of World War II. Still, German concerns about Wolff’s junior position
had inspired Germans to search for alternatives since the early twentieth
century. German elites turned to other news agencies for the dissemina-
tion of German news abroad, while German newspapers started to use
other news agencies to supply information at home. Nevertheless,
Wolff kept its position in the cartel as an effective way to gather global
news and to maintain dialogue with the leading agencies.

'5 Alex Nalbach, “Poisoned at the Source’? Telegraphic News Services and Big Business in
the Nineteenth Century,” Business History Review 77, no. 4 (Winter 2003): 577—610; Terhi
Rantanen, “Foreign Dependence and Domestic Monopoly: The European News Cartel and
U.S. Associated Presses, 1861—1932,” Media History 12, no. 1 (Spring 2006): 19—35; Silber-
stein-Loeb, International Distribution of News, chap. 7; Heidi Tworek, “The Creation of Eu-
ropean News: News Agency Cooperation in Interwar Europe,” Journalism Studies 14, no. 5
(Oct. 2013): 730—42.

16 Clemens Wurm, “Politik und Wirtschaft in den internationalen Beziehungen: Internatio-
nale Kartelle, AuBenpolitik und weltwirtschaftliche Beziehungen, 1919-1939,” in Internatio-
nale Kartelle und Aufenpolitik: Beitrdge zur Zwischenkriegszeit, ed. Clemens Wurm
(Stuttgart, 1989), 9—10.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 453

German dissatisfaction with global news arrangements had emerged
around 1900 for political and economic reasons, but intensified after
World War I. Politically, many Germans began to push for Germany to
operate as a global and imperial power rather than a broker within
Europe’s borders, as Otto von Bismarck had advocated. In the last
decades of the nineteenth century, Germany acquired colonies in
South West and East Africa along with islands in the Pacific Ocean and
concessions in the Chinese port city of Qingdao. Germany held only a
small physical empire, but elites began to acquire global geopolitical am-
bitions. These ambitions extended to gaining more control over global
news as well.

Economically, German industrialists and exporters viewed news as a
key way to represent Germany abroad and to guarantee that its foreign
trade would not be undermined by hostile news from Britain and
France. The German share of world exports had increased steadily,
from 9.5 percent in 1872 to 13.1 percent in 1913. Germany overtook the
French Empire’s share of world exports by the early 1890s and nearly
equaled that of the United Kingdom (without the British Empire) by
1913.'7 This prowess sparked unease about how the global news system
had created disadvantageous information asymmetries for German ex-
porters. Exporters worried about how British, French, and American
news agencies filtered news from the rest of the world before reports
reached Germany. Conversely, they grew anxious that target export
regions were receiving biased news about Germany. Exporters sought
to increase their share of global news to match Germany’s growth in
world trade.’8

While most studies have focused on the cartel, two news agencies
outside the cartel show how multinational news organizations adapted
their firm’s structures, geography, and pricing depending upon the types
of news that they supplied and the subsidies that they received. These
adaptations drew from and promoted innovation in the next boundary-
crossing technology: wireless.

The development of wireless technology around 1900 provided
Germans with one method of directly reaching audiences as far away
as Latin America and East Asia. The technology used Morse code to
send messages over electromagnetic waves without cables to connect
the sender and receiver. German politicians, industrialists, and journal-
ists seized upon emergent wireless technology to undermine the premise

7 Calculated from Arthur Lewis, “The Rate of Growth of World Trade, 1830—1973,” in The
World Economic Order: Pasts and Prospects, ed. Sven Grassman and Erik Lundberg
(New York, 1981), 11-74.

18 Heidi Tworek, “Magic Connections: German News Agencies and Global News Networks,
1900-1945,” Enterprise & Society 15, no. 4 (Winter 2014): 672-86.



Heidi J. S. Tworek / 454

upon which the global cartel had been based: telegraph cable networks.
Wireless could also disseminate messages to multiple receivers at one
time, making it a point-to-many technology, unlike the point-to-point
technology of cables. Germans actively pursued innovation and
became world leaders in wireless technology to support their ambitions
in news dissemination. For most foreign observers, that success was
most obvious in the global reach of the political news agency Transocean.

Transocean and Political News

Transocean was founded by a coalition of German industrialists and
politicians. This group included figures such as Gustav Stresemann, later
German chancellor in 1923 and foreign minister during the 1920s;
Hjalmar Schacht, who would head the Reichsbank in the 1930s; and
Otto Hammann, an experienced leader of government press policy who
had worked closely with German chancellors since the late nineteenth
century. The group had founded Transocean to disseminate German
news abroad using emergent wireless technology—in particular to areas
that the German semiofficial news agency, Wolff, did not supply directly.
In 1916, after disputes over what news Transocean should provide, the in-
dustrialists split off to found their own news organization, Deutscher Uber-
seedienst, to supply news where industrialists hoped to increase exports,
such as to Latin America. Transocean became fully government owned,
but it retained its original goal of using news as a form of soft power abroad.

From the start, Transocean relied upon two forms of subsidies: of
conduit and of content. Subsidies of conduit meant financial, regulatory,
and technical support for the infrastructure delivering news. Subsidies of
content addressed the production and dissemination of the news itself.
Subsidies for the conduit of wireless telegraphy had started in
Germany around 1900. While news agencies had initially relied upon
submarine cables laid by Anglo-American companies, non-British
news agencies and governments became increasingly uncomfortable
with the arrangement. By the 1890s, the Americans, French, and
Germans feared that British control over the telegraphic conduit could
translate into censorship of cabled content. They all began to engage in
extensive cable-laying projects: the amount of submarine cable expand-
ed from less than 320,000 kilometers in 1898 to over 520,000 in 1913.
The German government even teamed up with the Dutch to create the
Deutsch-Niederldndische Telegraphengesellschaft, to lay cables to
Asia. The United States doubled its submarine cables from 50,000 to
100,000 kilometers, but the British still held 54 percent of lines in 1914.19

9 Max Roscher, “Das Weltkabelnetz,” Archiv fiir Post und Telegraphie 12 (1914): 382—83.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 455

The German government, however, invested simultaneously in a
method that would circumvent cables: wireless technology. The
German government intervened in private enterprise and, in 1903, com-
pelled two competing firms, Siemens & Halske and AEG, to form a joint
subsidiary, Telefunken. Telefunken was an early example of national co-
operative management on the European market and syndication of oth-
erwise competing enterprises. Telefunken produced innovative research
and development in wireless technology while manufacturing wireless
receivers and erecting wireless towers around the globe.

Government contracts, particularly from the German Navy, provid-
ed 70 to 80 percent of Telefunken’s revenue in the first eight years of its
existence.2® After Telefunken’s early disputes with the Marconi
Company, located in Britain, the London Conference of 1912 obliged
both companies to make their wireless receivers compatible. By July
1914, Telefunken and Marconi were the two largest wireless companies.
Telefunken went from supplying 10 percent of wireless stations aboard
ships in 1909 to 33 percent in 1914; Marconi’s share decreased from
67 percent in 1909 to 39 percent in 1914.2! The wireless market resem-
bled much more of a duopoly than did the cable market, which British
companies dominated.

The German government also subsidized the construction of an All-
Wireless Route around the world to counter the British All-Red Line of
submarine cables around the globe that had been finished in 1902 with
a Pacific Ocean cable. By 1914, wireless towers connected Germany’s
scattered colonies in the Pacific and Africa directly with Berlin.
German news agencies were the main source of information for these
colonies. With the outbreak of World War I, the British and their allies
swiftly focused on capturing German colonial wireless towers just as
Britain immediately sent a ship to cut all but one of Germany’s subma-
rine cables.

Left with only wireless to connect directly with countries overseas,
the German government continued to invest in wireless technology.
Throughout the war, Transocean sent news wirelessly to neutral coun-
tries in an effort to combat Allied propaganda. Its news reached the
two Telefunken towers on the East Coast of the United States, where it
was forwarded to American newspapers and onwards to Asia via wireless
towers on the West Coast. By 1917, Telefunken had erected the tallest

2°Michael Friedewald, “The Beginnings of Radio Communication in Germany, 1897—
1918,” Journal of Radio Studies 7, no. 2 (2000): 441—63.

2! Other firms (e.g., French and American) supplied 1,100 devices. Michael Friedewald,
“Telefunken und deutsche Schiffe, 1903-1914,” Zeitschrift fiir Unternehmensgeschichte 45—
46 (2000): 48.



Heidi J. S. Tworek / 456

wireless tower in the world, at Nauen, just outside Berlin; its signal even
reached Sydney, Australia.

The experience of World War I cemented the idea in the Weimar Re-
public that the advantage of securing German communications to the
outside world outweighed the disadvantages of wireless. Before the
widespread use of shortwave in the late 1920s, atmospheric disturbances
could affect wireless signals. Wireless was easily intercepted by anyone
with a strong enough receiver and thus was less secure than cables. Sub-
marine cables lasted, on average, for seventy-five years, which meant
very low depreciation of capital stock; continual technological improve-
ments to the range of wireless towers meant that they were frequently re-
placed and experienced very swift depreciation of capital stock. Unlike
submarine cables, however, there were no lines to sever. If another
war occurred, wireless would still connect Germany with the outside
world.

Throughout the 1920s, successive Weimar governments continued
to subsidize the conduit of wireless. The state wished to retain control
of radio in contrast to the strategy of secretly subsidizing private compa-
nies to build cables.?2 Using the 1892 Federal Telegraph Act as a prece-
dent, the Chancellery had assigned regulation of the wireless and radio
industry to the Postal Ministry in 1919. The Postal Ministry created or
supervised the timetables for Telefunken’s privately owned wireless
towers and gave Transocean preferential broadcast times.

Finally, in 1931, the Postal Ministry exercised its option to purchase
Transradio AG, a Telefunken subsidiary founded in January 1918 that
owned the wireless tower at Nauen. A contract in February 1921 had
given the government the right to purchase Transradio’s equipment on
January 1, 1932, at a price that was at least 140 percent of the initial
costs. If the government and Transradio failed to reach an agreement,
the government was obliged to purchase the equipment.23 Transradio
had suggested abrogating the treaty as the development of shortwave
had devalued the equipment. The Postal Ministry still purchased Trans-
radio, seeing it as a useful addition to its fifteen radio lines for broadcast-
ing overseas.

These subsidies for the conduit to disseminate news complemented
the government’s subsidies for Transocean’s content. From 1913 until
1945, government subsidies consistently outstripped Transocean’s

22The private Neue Deutsche Kabelgesellschaft was founded in 1922 to lay and operate a
cable from Emden to New York. It received secret subsidies from the German government.
Hans Bredow to Reich Chancellery, 28 Jan. 1922, R431/1996, 111—12, Bundesarchiv Berlin-
Lichterfelde, Berlin, Germany (henceforth, BArch).

23 Contract described in a report from Dr. Solmssen, chairman of Deutsch-Atlantische Tel-
egraphengesellschaft, to Chancellery, 19 Dec. 1930, R431/1997, 21, BArch.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 457

revenue. These subsidies came in multiple forms: the provision of office
space; the brokering of an agreement in 1917 to use news from Wolff, the
semiofficial news agency; and the direct subsidizing of content creation
and dissemination. Nazi leaders, too, kept Transocean for its good repu-
tation abroad and to build on its work overseas without alienating exist-
ing clients. Soon after the creation of the Reichsministerium fiir
Volksaufklarung und Propaganda (RMVP), in March 1933, Transocean
was moved from the Press Department in the Foreign Office to the
RMVP. From the late 1930s, and especially after 1939, the Foreign
Office started to assert more control over propaganda abroad, resulting
in frequent conflict between it and the RMVP. Both agreed, however, that
Transocean was a useful tool of the state’s policies for propaganda. In
1933, subsidies of just over RM (Reichsmark) 300,000 comprised 67
percent of Transocean’s budget. Transocean’s budget increased almost
exponentially as the Nazi state geared up for war in the late 1930s. By
1941, the agency received RM 5.6 million in subsidies, totaling 95
percent of its budget.24

Transocean’s content was surprisingly successful in riling Ger-
many’s global competitors. From 1915 until the United States entered
World War I in April 1917, Transocean news was sent over wireless to
two Telefunken towers on the East Coast. It appeared in myriad Ameri-
can newspapers, from 877 articles in the New York Times to 363 items in
the small Ogden Standard of Utah.25 After the war, the Allies were so
concerned about Transocean and German wireless that Article 197 in
the Versailles Treaty forbade Germany from disseminating naval, mili-
tary, or political news over wireless for six months after signing the
Treaty. (Transocean circumvented the regulation by sending news
from Norddeich, a tower not listed in Article 197.)

By the early 1920s, Transocean actively sought to disseminate news
throughout the world. Officials cared very little about whether anyone
paid to receive it. In January 1922, the English press baron Lord North-
cliffe expressed immense outrage when he discovered that his British
P&O liner to Sri Lanka was printing Transocean news in English and
posting it on the liner’s news bulletin board. Northcliffe saw Trans-
ocean’s news as a sign that Germany was wasting money spreading
noxious propaganda, as during World War I, rather than paying

24 Annual report for Transocean for 1941, R55/284, BArch; Cornelius Klee, “Transocean,”
in Telegraphenbiiros und Nachrichtenagenturen in Deutschland: Untersuchungen zu threr
Geschichte bis 1949, ed. Jiirgen Wilke (Munich, 1991), 190. The Reichsmark was introduced
in 1924 to stabilize the currency and remained in use until 1948.

251 am currently constructing a database of all Transocean articles printed in the United
States. They were sent under the name “Overseas News Agency.” To give a sense of scale,
the database includes 5,190 articles from 160 newspapers in Chronicling America (www.chron-
iclingamerica.loc.gov) and 4,046 articles from the ProQuest newspaper database.


http://www.chroniclingamerica.loc.gov
http://www.chroniclingamerica.loc.gov

Heidi J. S. Tworek / 458

reparations. Northcliffe’s complaint spread from a single article in his
London Times to a string of items in other papers, including Northcliffe’s
Daily Mail, and stretching all the way to the Japan Times. While extend-
ing outwards, Northcliffe’s outrage also climbed the political rungs. By
March 6, 1922, it led to a question in the House of Commons about
whether the prime minister, David Lloyd George, knew that “the
German wireless press service from Nauen was spreading anti-British
and anti-French propaganda around the globe.”2¢ The Germans’ clear
advantage spurred Britain’s urgency in creating a wireless network.
Soon after, Reuters started an association with the British Post Office
that owned the broadcast stations to begin wireless transmissions in 1922.

Transocean built on its success with ships. The German Foreign
Office encouraged ships to take Transocean news without payment,
noting in 1928 that it was in Germany’s political interests for Transocean
news to be disseminated as widely as possible.2” Transocean also concen-
trated on Latin America and East Asia, two areas that Germany had
neither reached by cable nor covered under the cartel. Transocean sent
its news to multiple locations in Germany’s former colony of South
West Africa to maintain contact. Reuters even agreed to distribute
Transocean messages in South Africa in the mid-1930s. The items
were not labeled “Transocean,” leaving South African authorities in the
dark about the German connection as late as November 1937.28
Finally, Transocean built connections with the Middle East, reaching
Tehran, Tiflis, Jerusalem, and Cairo from the early 1930s as part of an
effort to spur local resistance to the British.29 Global reach mattered
more than profits.

Transocean operated differently depending upon the receiving
country’s political situation and the most suitable brokers there. Some-
times, Transocean’s own correspondents delivered the news directly to
newspapers, or Transocean found a contact that would forward its
news to local newspapers, as in Argentina. At other times, Transocean
signed an agreement with a local news agency to distribute the news.
These were often official news agencies, and Transocean would negotiate
directly with governments to ensure access. In China, Transocean

26 Hansard, vol. 151, 6 Mar. 1922, col. 835. See Heidi Evans, “The Path to Freedom’? Trans-
ocean and German Wireless Telegraphy, 1914—1922,” Historical Social Research 35, no. 1
(2010): 209—36.

27 Note on Transocean, 1928, R122204, Politisches Archiv des Auswirtigen Amts, Berlin,
Germany (henceforth, PA AA).

28 Secret letter to C. R. Price, Dominions Office, 30 Nov. 1937, KV3/100, The National Ar-
chives, Kew, U.K. (henceforth, TNA).

29 Transocean annual report, 1931, R901/60792, 7, BArch. On the Middle East (without
mentioning Transocean), see Jeffrey Herf, Nazi Propaganda for the Arab World (New
Haven, 2009); David Motadel, Islam and Nazi Germany’s War (Cambridge, Mass., 2014).



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 459

initially succeeded by playing the anti-imperial card. After the creation of
a Chinese national news agency in 1927 (Kuomin), the Chinese govern-
ment chose Transocean as its international agency in 1928. The
Chinese wished to avoid dominance by Reuters, which they deemed an
imperial agency. The representative from Agence Havas, the French
news agency, in Shanghai attributed Transocean’s success to its anti-im-
perial tone, claiming in 1930 that Transocean’s “political position pro-
duces its success naturally, necessarily.”3° Finally, if it could not
cooperate with local contacts or governments, Transocean subsidized a
local news agency to distribute its news, while Telefunken subsidized
the local radio tower. In Brazil, Telefunken had erected a radio tower
near Rio de Janeiro. Telefunken’s subsidiary, Transradio, signed a con-
tract in July 1926 to exchange radio telegrams with Companhia Radiotel-
egrafica Brasileira.3! Transocean then cofounded a cover agency, Agéncia
Brasileira, in 1928; Transocean owned 60 percent of its shares. Agéncia
Brasileira mainly distributed local news, while the German newspaper
in Brazil supplied Transocean as the source of foreign news. The
German legation subsidized both the receiver and the subscription.32
As the Nazi government drastically increased subsidies, Trans-
ocean’s activity in Latin America grew substantially. The head of Trans-
ocean, Friedrich von Homeyer, even visited the continent in 1938 to
drum up business. The British worried about Transocean, noting the in-
tensified German propaganda starting in 1941.33 By then, seventy-nine
newspapers in Brazil, thirty-eight in Argentina, and thirty-five in Chile
printed Transocean’s news.34 Reuters remained greatly concerned
about Transocean and constantly investigated the possibility of extend-
ing its services to Latin America in conjunction with the Ministry of In-
formation and the BBC.35 The British Security Services also monitored
Transocean’s activities with extreme care.3¢ Simultaneously, the Nazi
state broadcast extensive shortwave programs of music and news to

3° Fontenoy to Havas headquarters, 6 Nov. 1930, 5AR/310, Archives Nationales, Paris,
France (henceforth, AN).

3125 Jahre Telefunken: Festschrift der Telefunken-Gesellschaft, 1903—-1928 (Berlin,
1928), 199.

32 Fontenoy to Havas headquarters, Report on Agéncia Brasileira, Mar. 1932, 5AR/413, AN.

33 British Ambassador at Santiago to Principal Secretary of State for Foreign Affairs,
“Report on German, Italian and Japanese Propaganda: Foreign Propaganda in Chile,”
1 Sept. 1941, FO371/25889 and FO371/26105, TNA. On British exaggerations of Nazi propa-
ganda for their own purposes, see Nicholas Cull, Selling the War: The British Propaganda
Campaign against American “Neutrality” in World War II (New York, 1995).

34Klee, “Transocean,” 199. For an excellent historiographical overview on Germans in
Latin America, see H. Glenn Penny, “Latin American Connections: Recent Work on German
Interactions with Latin America,” Central European History 46, no. 2 (June 2013): 362—94.

35 Reuters to BBC, 21 Oct. 1942, R28/153, BBC Written Archives Centre, Reading, U.K.

36 Jean Leslie, Report, 23 Dec. 1944, KV3/100, TNA.



Heidi J. S. Tworek / 460

German immigrants in Latin America as a complement to supplying
news through Transocean.3”

In the United States, fears about the activities of Transocean corre-
spondents in North and South America led to an investigation by the
House Un-American Activities Committee (HUAC) starting in 1939.38
By July 1941, this led to a trial of Transocean for distributing propaganda
and failing to register with the U.S. State Department as an agency of a
foreign government.39 The U.S. Federal Court of the District of Columbia
had arrested Transocean’s manager in North America, Manfred Zapp,
and another representative, Giinther Tonn, in March 1941. The grand
jury had indicted the two men for failing to fulfill the U.S. requirement,
passed by Congress in 1938, that agents of a foreign government register
with the State Department. After this indictment, the two men were re-
quired to testify before an investigative committee. Zapp attempted to
portray Transocean as a normal business that received no government
subsidies. Before the correspondents could stand trial, however, they
were released and returned to Germany, possibly in a prisoner swap
with two United Press agents, whom the Gestapo had arrested in
Berlin several weeks after the grand jury indictment. The trial of Trans-
ocean continued. The agency was convicted, with the court finding that
Transocean had received subsidies for 93 percent of its activities.

The trial concerned itself primarily with understanding Trans-
ocean’s activities in Latin America. In fact, J. Edgar Hoover invested
much time and effort into infiltrating Transocean offices in Latin
America.4°© The American government feared that Transocean’s news
might push Latin American governments to maintain neutrality or
even to become pro-Axis.4! The trial formed a central piece of evidence

37 Frauke Pieper, Der deutsche Auslandsrundfunk: Historische Entwicklung, verfas-
sungsrechtliche Stellung, Funktionsbereich, Organisation und Finanzierung (Munich, 2000).

38 On fascism in the United States during the 1930s and HUAC, see Joseph Fronczak, “The
Fascist Game: Transnational Political Transmission and the Genesis of the U.S. Modern
Right,” (forthcoming). The summary of HUAC’s findings appears in Special Committee on
Un-American Activities: House of Representatives 76™ Congress 3" Session on H. Res.
282, Appendix II (Washington, D.C., 1940), 969—1053.

39The trial records and letters are located in file 39-51-1017, box 116, RG60, National Ar-
chives and Records Administration, Washington, D.C. (henceforth, NARA).

4°The files on the trial, Hoover’s letters, and the trial transcript are contained in the follow-
ing locations: box C248; box C302, 862.20211; box C358, 862.20251/89; box 5587, 862.20210;
RG59, NARA.

4'On American fears, see Max Paul Friedman, Nazis and Good Neighbors: The United
States Campaign against the Germans of Latin America in World War II (Cambridge, U.K.,
2003); Uwe Liibken, Bedrohliche Nihe: Die USA und die nationalsozialistische Herausforder-
ung in Lateinamerika, 1937-1945 (Stuttgart, 2004).



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 461

of Nazi cunning in an American book published in 1942, The Nazi Un-
derground in South America.4?

Transocean’s trajectory dovetailed with the course of World War II
in Latin America and the escalation of American pressure on Latin
America after Pearl Harbor. Peru and Cuba ordered Transocean to
shut down its offices in 1940 for spreading news designed “to harm dem-
ocratic institutions.”#3 Mexico, Ecuador, and Colombia followed suit in
1941. Brazil, Bolivia, and Uruguay declared war on Germany after the
Pan-American Conference with the United States in Rio de Janeiro, in
January 1942, and consequently stopped any receipt of Transocean
news. Chile closed its Transocean office in January 1943.44 Argentina re-
mained loyal the longest: ANDI, the Argentine news agency, stopped re-
ceiving Transocean overseas news only in December 1944, when Allied
bombing effectively destroyed Nazi radio capacity.

In East and Southeast Asia, Transocean also aroused suspicion. The
U.S.S.R. complained in 1935 about Transocean’s encroachment into
China, calling it “a dangerous element for the interests of peace
between the U.S.S.R. and other powers, particularly in the Far East.”45
In January 1939, one British official noted that German news was
“more disseminated than even Japanese in the adjacent territory of
Siam.”46 The British were right to worry about Transocean. Transocean
built up a significant base in Chiang Kai-Shek’s China, including Chong-
ging. After Germany recognized the Japanese puppet government in
China as the only legitimate government, in July 1941, Transocean was
forced to retreat; before that, though, it had supplied the second-
largest amount of news to Chongqing, behind United Press, but ahead
of Reuters and Havas.4” Transocean then became the most printed
news agency in Japanese-occupied China. In 1936, it provided 23.2
percent of the news in the northern Chinese city of Tianjin. In 1941,
the official Nanjing news agency run by the Japanese puppet government
printed 12,554 Transocean news items and only 5,003 from the official
Japanese news agency, Domei.4® Though conditions differed in each
Southeast Asian country occupied by the Japanese, Thai newspapers

4*Hugo Fernandez Artucio, The Nazi Underground in South America (New York, 1942),
92-104.

43 Quoted in Klee, “Transocean,” 198.

44 Report on news in East Asia, Jan. 1943, R901/58399, 74, BArch.

45 Minutes of 7th plenary assembly of Agences Alliées conferences, June 1935, 5AR/473,
AN.

46 Note by A. N. Galsworthy on a request by the German Consul General in Singapore for
appointment by the German government of a press agent to distribute German press news, 24
Jan. 1939, CO272/657/15, TNA.

47 Report on news in East Asia.

48 Barde to Havas headquarters, reports on the distribution of news in the Chinese press,
5AR/313%, AN; report on news in East Asia.



Heidi J. S. Tworek / 462

printed far more Transocean news than Domei news as late as Septem-
ber 1942 (the last figures available).49

Contact between Transocean and Asia stopped in late April 1945.
Though Transocean ceased operations in May 1945, American intelli-
gence officers placed journalists and news agency correspondents in
China under particular scrutiny in late 1945. An American report in
April 1946 claimed that the German government had maintained “a pow-
erful German propaganda machine” in China.5° While Transocean’s
success stemmed from its wide customer base, another, concurrent
news agency would follow a far more exclusive approach.

Eildienst and Economic News

In the 1920s, another news organization emerged to spread informa-
tion beyond German borders as well as within them. This firm, Eildienst,
provided an economic news service aimed initially at businesses and,
from the mid-1920s, at the press, too. In contrast to the global dissemi-
nation of political news, however, the value of economic news lay in its
exclusivity. That exclusivity emerged from both supply and demand.
On the supply side, the state and Eildienst used technical means to
make terminals exclusive to Eildienst as well as regulatory mechanisms
to restrict Eildienst’s customer base to business in Central Europe. On
the demand side, the expense of Eildienst news limited the potential cus-
tomer base. Eildienst relied upon the ability and willingness of customers
to pay for news that held value for their businesses, just as Transocean
capitalized upon the willingness of newspapers and ships to accept
news for little or no payment.

While the state proved a crucial incubator for Eildienst, the company
had private funding and swiftly achieved profitability. Eildienst was
founded in 1920 and grew out of the Foreign Trade Office
(AuBenhandelsstelle), created in 1919 to help German businesses
revive export contacts abroad. Legation Councilor Dr. Ernst Ludwig
Voss worked in the Foreign Trade Office and was particularly involved
in establishing a new section: Eildienst des Auswirtigen Amtes
(Express Service of the Foreign Office). The Eildienst section received
economic reports by telegraph or dispatch from abroad and distributed
them to around four thousand companies. The news was sent under the
keyword “Dahaste” (Deutsche AuBenhandelsstelle) in Morse code on
longwave through Konigswusterhausen. The service proved highly

49 Report of Jan. 1943, R901/58399, 62—63, BArch.
59 “German Propaganda Agents and Organizations in China during World War I1,” secret
report, Strategic Services Unit, 16 Apr. 1946, E182, box 23, folder 124, RG226, NARA.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 463

popular, and the Foreign Office decided to send Voss on leave to establish
Eildienst as a private company.

Together with Ludwig Roselius, a Bremen businessman who had in-
vented decaffeinated coffee in 1906, Voss established Eildienst GmbH
with capital stock of 50,000 marks in July 1920.5! Its full name was Eil-
dienst fiir amtliche und private Handelsnachrichten GmbH (Express
Service for Official and Private Trade News). The company had represen-
tatives abroad who sent news to Berlin by telephone, cable, or wireless.
The company disseminated two main types of economic news: foreign
currency exchanges and commodities.52 These were purely numerical.
Eildienst offered news on foreign currency exchanges from ten locations,
multiple times daily: eleven times a day from New York, eight times daily
from London and Amsterdam, five times from Paris, and once daily from
Vienna.53 Commodity news items were incredibly varied and detailed,
ranging from information on crops to prices of American short ribs,
global cotton, and metals. Eildienst broadcast different services every
five to fifteen minutes every day except Sunday; some broadcasts of par-
ticular commodities happened only once or twice a week. Other services
transmitted news from various stock exchanges upon receipt, rather
than sending omnibus reports.

Despite its private capital, Eildienst relied upon subsidies of its
conduit, wireless. Above all, Eildienst depended heavily upon the exclu-
sive access to wireless granted by the Postal Ministry. Postal ministries
or similar government bodies controlled the allocation of airwaves every-
where; these bodies often regulated radio as a public utility, as in the
United States and Great Britain. As in Great Britain initially, the
German Postal Ministry controlled both the airwaves and the licensing
of wireless receivers.54 Even in the more commercially oriented Ameri-
can system, the Federal Radio Commission (FRC)—or FCC from 1934
—considered whether broadcasters were acting in the public interest.
The FRC could, technically, deny licenses to station owners who broad-
cast attacks on people or institutions, making wireless and radio a partic-
ular target for state intervention around the world. In Germany, too, the
Postal Ministry had the authority to deny a wireless license for Eildienst
to any business.

5'Winfried Lerg, Rundfunkpolitik in der Weimarer Republik (Munich, 1980), 55.

52 Eildienst broadcast register, Sept. 1924, 1/6e/168/V/1a, Osterreichisches Staatsarchiv,
Vienna, Austria (henceforth, OStA).

53 Berlin, Cologne, Amsterdam, Paris, London, Zurich-Geneva, Milan, Vienna, New York,
and Rio de Janeiro. By 1925, Eildienst had correspondents in sixteen European cities and
New York. Postal Ministry, memorandum on radio, June 1925, R1501/114232, 108, BArch.

540n the similarities between American, British, and German radio, see Heidi Tworek,
“The Savior of the Nation? Regulating Radio in the Interwar Period,” Journal of Policy
History 27, no. 3 (Summer 2015): 465—92.



Heidi J. S. Tworek / 464

The State Secretary for Telegraph, Telephone, and Radio from 1921,
Hans Bredow, strongly supported Eildienst. Bredow hoped that the
Postal Ministry’s power to deny a license might prevent outspoken busi-
ness opposition to the state, even if businessmen ranked among the most
skeptical of Weimar democracy. Bredow also believed that Eildienst
would justify government expenditure on wireless as well as on his
own particular passion—the development of public spoken radio.55 In
a provisional agreement of June 1921 with the Postal Ministry, Eildienst
agreed to cover the costs for a central broadcast station and guaranteed
at least one thousand subscribers. In return, the Postal Ministry agreed
to allow other news providers to disseminate wireless economic news
only if Eildienst gave express permission. In the final contract, in Decem-
ber 1922, the Postal Ministry agreed not to provide better conditions for
any other economic broadcast service, though the contract did not apply
to press broadcast services.5¢ The contract cemented Eildienst’s place as
the leading provider of economic news to businesses.

In addition to controlling the airwaves, the Postal Ministry held legal
and technological control over access to wireless receivers. Like else-
where during World War I, private radio had been forbidden for security
purposes. To assuage military fears about public use of wireless, the
Postal Ministry classified Eildienst customers as telephone subscribers.
The three main German radio manufacturers, Lorenz, Telefunken, and
Huth, created a prototype. They made an agreement with the Postal Min-
istry to deliver one thousand receivers by summer 1921, though due to
various delays, the apparatus appeared only in 1922.

Recipients paid the Postal Ministry to rent the receivers and have
them installed, along with a monthly subscription fee to Eildienst for its
news. The wireless receivers swiftly provided financial revenue to the
Postal Ministry, and Bredow justified the initial large expense of erecting
the wireless station at Konigswusterhausen with the profits. By June 1923,
there were over a thousand participants, who had paid a total of 2.5
million marks for rental fees and over 4.5 million marks for installation
costs. This proved a handy cash injection for the Postal Ministry.57 Follow-
ing currency stabilization in 1924, installation cost RM 350 to 500.58

Eildienst also swiftly turned a profit. The minimum monthly sub-
scription cost RM 75 in 1925.59 That year, Eildienst turned an operating

55 Hans Bredow, Im Banne der Atherwellen: Festschrift zum 75—Geburtstag des Verfass-
ers, vol. 2, 2nd ed. (Stuttgart, 1960), 164.

56 Hertha Stohl, Der drahtlose Nachrichtendienst fiir Wirtschaft und Politik (Berlin, 1931), 17.

57 Twenty-second meeting of Federal Radio Commission, 25 June 1923, R3301/2098, 44,
BArch.

58 Postal Ministry, memorandum on radio.

59 Ibid.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 465

profit of RM 753,000. The creation of many new small banks and private
foreign-exchange firms during the postwar period gave Eildienst a vastly
expanded customer base. This enabled the agency to take advantage of
the low marginal costs of news distribution. By January 1924, Eildienst
had approximately seven thousand subscribers, though this obviously
remained an exclusive circle.°© Those subscribers could derive signifi-
cant financial advantages from receiving Eildienst news hours or days
before competitors. Subscribers might trade stocks or adjust supplies
based upon Eildienst news before competitors could react. And subscrib-
ers were willing to pay for that exclusivity. The numerical content
allowed Eildienst to prevent Schwarzhérer (illegal listeners) by
sending a code for those numbers to subscribers and changing the
code frequently. The Postal Ministry also tuned the receivers securely,
through lead sealant, to a certain wavelength to ensure that users
could not listen illegally to military or other radio traffic.5* In effect,
this created proprietary terminals that could access only Eildienst news.

Eildienst raised hackles among journalists, who berated the
company for supplying businesses directly while not allowing newspa-
pers to subscribe. Deutsche Tageszeitung claimed in May 1924 that Eil-
dienst’s subscription rate was too high. The whole situation amounted to
little more than “a concession of a hidden monopoly position [to Eil-
dienst] within the post monopoly.” Even worse, thought the article’s
author, Eildienst was duping officials to serve private interests and
Voss’s pockets. The article declared that “using the post monopoly in
order to create a hidden monopoly in favor of private interests is
completely inadmissible.”®2 From early 1924, Eildienst responded to
such complaints by creating an industry broadcast for companies that
could not have afforded its initial service. The industry service dissemi-
nated world market prices for particular branches, such as metallurgy or
cotton.®3

Eildienst also profited from its substantial revenue from abroad. The
firm concentrated on Europe, to mirror Germany’s prewar concentration
of exports and to attract customers from firms that had traded with
Germany before the war. Europe had received 76 percent of Germany’s

60 “Monopol und Geschift: Die Eildienst GmbH und die Presse,” Berliner Tageblatt, 8 Dec.
1923.

1 Twenty-first meeting of Federal Radio Commission, 9 June 1922, R121096, 186-87,
PA AA.

62“Das Monopol der Eildienst-GmbH,” Deutsche Tageszeitung no. 354, 31 May 1924. The
paper believed that Bredow would not allow an Eildienst monopoly, unaware of his integral
role in creating it.

53 Buntkirchen, Postal Ministry, to Press Department, 24 Jan. 1924, R121097, 52-53,
PA AA.



Heidi J. S. Tworek / 466

exports in 1913.4 From March 1922, Eildienst provided news under the
name Europradiodienst (or Europradio) to neighboring countries, ini-
tially Austria, Hungary, Norway, and Czechoslovakia.®5 Europradio
signed a contract with the Czechoslovak news agency in March 1923.6¢
It expanded to Poland through a contract with Maison Wdowinski, a
commercial and financial news agency in Warsaw that competed with
the cartel agency, PAT (Polska Agencja Telegraficzna).®” By concentrat-
ing on immediate neighbors, Europradio strove to create a Central Euro-
pean economic information realm under its auspices.

The German Interior Ministry derived great satisfaction from Eil-
dienst’s success abroad, stating that its inroads were very important
for foreign politics.®® The Foreign Office started a new strategy of eco-
nomic diplomacy after World War I, involving the “conscious use of
German economic might as an instrument of foreign policy.”®9
German bureaucrats believed that Eildienst would enable Germany to
overcome its disadvantageous foreign trade situation. The Versailles
Treaty had stipulated that Germany was obliged to guarantee the victo-
rious powers a one-sided most-favored-nation treatment until 1925.7°
Eildienst’s private endeavors offered one method of informing German
and Central European businesses about trading opportunities and pre-
paring for trade freedom starting in 1925. This resembled the six-
teenth-century origins of business journalism, which arose to attract
buyers and sellers to a given market by making previously secret infor-
mation more publicly known.”

Governmental ministries hoped that their conduit subsidies to Eil-
dienst would result in financial power domestically and regionally.
Domestically, officials believed that simultaneous access to global eco-
nomic news could prevent speculation and currency inflation. Bredow
polemicized in June 1921 against the few Berlin and Cologne banks
that received wireless foreign-exchange news from abroad. He believed
that they were using this news to destabilize the German economy and

54 Cornelius Torp, Die Herausforderung der Globalisierung: Wirtschaft und Politik in
Deutschland, 1860-1914 (Géttingen, 2005), 375.

65 “Statistik der Reichspost- und Telegraphenverwaltung,” 1923, R3301/2098, 98, BArch.

66 The Czechoslovak bureau paid 500 gold francs monthly for the service. Contract between
Czechoslovak bureau and Europradio, 10 Mar. 1923, I/6e/168/V/1a, OStA.

67 Cartel meeting in Vienna, May 1925, 5AR/179, AN.

8 Hans Bredow to Chancellor Wilhelm Marx, 12 Jan. 1928, R431/2000, 181, BArch.

%9 David Cameron and Anthony Heywood, “Germany, Russia, and Locarno: The German-
Soviet Trade Treaty of 12 October 1925,” in Locarno Revisited: European Diplomacy, 1920—
1929, ed. Gaynor Johnson (London, 2004), 123.

7°On interwar trade policy, see Robert Spaulding, Osthandel and Ostpolitik: German
Foreign Trade Policies in Eastern Europe from Bismarck to Adenauer (Providence, 1997),
chaps. 3-6.

7* McCusker, “The Demise of Distance.”



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 467

that supplying economic news to more businesses would reduce foreign-
exchange speculation. Like government bureaucrats in general, Bredow
believed that speed would increase stability. The simultaneous receipt of
information would prevent speculation and reduce market fluctuations.
This idea built on a prewar belief that news had caused the increase in
global trade because the exchange of economic information had de-
creased the risks of global speculation.”? As before 1914, however, the in-
creased exchange of information did not prevent speculation, nor did it
stabilize the German currency and prevent hyperinflation.

The government did not just hope to tie domestic business to the
state. In particular, Eildienst seemed another means by which to retain
links with Austria. In December 1920, Eildienst reported that Viennese
banking and press circles were eager to receive New York stock exchange
news directly and asked the Foreign Office if it could make the Austrian
and German wireless services compatible. Although the Allies had for-
bidden a union with Austria in Article 88 of the Treaty of Saint-
Germain (September 1919), the Foreign Office still nourished secret
dreams of unification. Happy to promote any connections with
Austria, the Foreign Office declared the inclusion of Vienna in the Eil-
dienst service “extremely desirable” and helped to facilitate that techno-
logical possibility.73

After the Austrian Chancellery incorporated the Austrian news
agency as a department, in January 1922, Europradio and the Austrian
news agency (ANA) signed their first contract in April 1922. In May
1924, the two signed an exclusive contract, as ANA worried that the
newly founded official Austrian radio broadcaster Radio Vekehrs AG
(RAVAG) would gain government permission to disseminate economic
news. ANA paid 7,000 gold kronen monthly.74 This cemented a highly
profitable relationship for Europradio; its gross earnings in April 1924
from its Vienna office alone hit 165 million Austrian kronen, and its ex-
penditures amounted to 68 million kronen, 28 million of which it spent
on its ANA service, leaving tidy profits of nearly 100 million kronen. The
ties with Austria proved binding: Eildienst employees who worked in
ANA'’s office until the Anschluss in 1938 were subsumed into the Nazi
news agency, Deutsches Nachrichtenbiiro (DNB). It is hard to measure
any direct impact of financial news in maintaining German-Austrian
ties or its role in preparing the groundwork for the failed customs

72 For example, Max Roscher, “Uber das Wesen und die Bedingungen des internationalen
Nachrichtenverkehrs,” Weltwirtschaftliches Archiv 3, no. 1 (1914): 37-59.

73 Foreign Ministry representative, meeting on Eildienst, 23 Dec. 1920, R121107, 33, PA AA.

74 Contract between ANA and Europradio, 16 May 1924, I/6e/168/V/1a, OStA.



Heidi J. S. Tworek / 468

union of 1931, but it contributed to cementing the importance of news in
dreams of creating a German Mitteleuropa.”s

While the German state sought to promote Eildienst through wire-
less subsidies, Eildienst significantly altered the private ordering of
global financial news. Reuters and Havas both started economic news
services in 1922 and 1923, respectively, to compete with Europradio.
Reuters’s observations of Europradio’s success swept away its initial re-
luctance to use wireless.”® From 1922, Reuterian, the economic news
service operated by Reuters, broadcast exchange rates in Morse code
seven times daily from Northolt, a Post Office wireless station in
London. Reuters continued to feel threatened by Europradio’s American
service, which competed with Reuterian in countries like Denmark.77
Reuters relied on its financial services for profit; after 1924, its commer-
cial news services generated more revenue abroad for Reuters than its
contracts with newspapers.”® Reuters had concluded by 1925 that the
best way to resolve the issue was to cooperate with the European cartel
agencies.

Increasingly troubled by Eildienst’s success, Reuters and Havas
called an emergency meeting of the cartel agencies in Vienna in May
1925. The conference concluded that Europradio posed a “grave
danger” and recommended that Wolff negotiate with Eildienst for Eil-
dienst to be incorporated into the cartel. Eildienst acquiesced but ex-
tracted important concessions in order to retain its regional strength.
Eildienst became the key point of contact with cartel agencies in
Eastern Europe and the Balkans. A contract of November 1928 recon-
firmed the agreements: Article 4 stated that Europradio would not
compete with cartel agencies or it would pay a fine of 10,000 gold
marks, while Article 5 stipulated that Europradio would distribute only
financial and commercial news.”9 The absorption of innovative firms
into cartel structures was common practice. As historian Jeffrey Fear
put it, “the bottom line paradox [for cartels] is that competition may
stimulate innovation but effectively hinder firms from carrying it

75The term stems from Friedrich Naumann, Mitteleuropa (Berlin, 1915). It implies a pan-
Germanist approach to Central and Eastern Europe. On Mitteleuropa as an economic realm,
see Jiirgen Elvert, Mitteleuropa! Deutsche Pline zur europdischen Neuordnung (1918-1945)
(Stuttgart, 1999), 97—111.

76 Entwisle calls it a “German news service,” though it is Europradio. John Entwisle,
“Dancing to a Different Tune,” The Baron: Connecting the Dots for Reuters People Past
and Present, http://www.thebaron.info/archives/dancing-to-a-different-tune. Accessed 5
May 2015.

77 Ritzau (Danish news agency) to Reuters, 1925, 5AR/179, AN.

78 Silberstein-Loeb, International Distribution of News, 257.

79 Contract between Reuters, Havas, Wolff, and Europradio, 23 Nov. 1928, 5AR/179, AN.


http://www.thebaron.info/archives/dancing-to-a-different-tune
http://www.thebaron.info/archives/dancing-to-a-different-tune

Political and Economic News in the Age of Multinationals / 469

out.”8° Here, the inclusion of Eildienst retained its particular focus on
economic news with wireless technology.

Simultaneously, Eildienst entered into new domestic arrangements
to address accusations of eliminating the press and to bolster its profits.
Eildienst’s profits fell from RM 753,000 in 1924 to RM 115,000 in 1926,
largely due to greater expenditure on procuring financial news indepen-
dently of the cartel.8* For Eildienst, greater cooperation with Wolff
would safeguard its integration into the cartel, ensuring a massive
saving in collection costs. For Wollff, it eliminated an unwelcome domes-
tic competitor. In 1926, Eildienst and Wolff created a subsidiary firm,
Deutscher Kursfunk GmbH, to send trade, stock, and price news to news-
papers and private customers.82 Both Wolff and Eildienst contributed
economic news, but Eildienst still possessed the right to broadcast
from the Postal Ministry. Kursfunk paid Eildienst a lump sum for the
broadcast rights. Eildienst also agreed to send individual radio compa-
nies its news for RM 500 a month.83

The German state soon became enamored of Eildienst’s success. In
1928, a government trustee purchased a significant portion of Eildienst’s
shares; as a result, Nazi influence over the agency was easier to assert,
once they came to power in January 1933. Eildienst was so successful
that the Nazis allowed the agency to continue to exist (unlike Wolff,
which the Nazis folded into the DNB). Still, the Wolff/Eildienst subsid-
iary, Deutscher Kursfunk, was dissolved on December 31, 1933. Eildienst
was left to supply mainly private customers, its initial base of customers
in the early 1920s.84 The DNB gradually took over many of Eildienst’s
services for the press, and in 1944, the Foreign Office and the Economics
Ministry took over all Eildienst shares.85 Eildienst achieved regional
prowess in financial news that the Nazis too sought to exploit. In the
end, Eildienst returned to its greatest realm of success: supplying eco-
nomic news to an exclusive customer base for a high price.

80 Jeffrey Fear, “Cartels,” in The Oxford Handbook of Business History, ed. Geoffrey Jones
and Jonathan Zeitlin (Oxford, 2009), 285.

81 pohlmann, Aufenwirtschaftlicher Nachrichten- und Auskunftsdienst, 20.

82 Report from Reichsstelle fiir den AuBenhandel to AuBenhandelsstellen, 24 Oct. 1933,
R11/1298, BArch.

83 Eildienst letter to Ministry of the Interior, June 1926, R1501/114236, 135, BArch.

84 Reich Office for Foreign Trade to Foreign Office, 12 Jan. 1935, R122196, 80, PA AA; DNB
to Agences Alliées, 27 Dec. 1933, 5AR/177, AN. Eildienst was bombed on November 22, 1943,
destroying archival materials, particularly from the Nazi period.

85 André Uzulis, Nachrichtenagenturen im Nationalsozialismus: Propagandainstru-
mente und Mittel der Presselenkung (Frankfurt am Main, 1995), 106.



Heidi J. S. Tworek / 470

Table 1
A Comparison of Political and Economic News
Political News Economic News
Price Cheap/free Expensive
Audience Broad Exclusive
Geographical Focus Global Regional
Access Terminals Retail Proprietary
Subsidies Conduit and content Conduit
Aims Soft power Financial power

Source: Compiled by author.

Genres of News

The example of these two news agencies provides more than just a
history of German attempts to reconfigure global news supply. It also
shows how multinational enterprises varied strategies depending upon
their products. In this case, political and economic news differed in six
key areas: price, audience, geographical reach, access terminals, subsi-
dies, and aims (see Table 1).

Transocean’s political news was cheap or free. Solving Arrow’s
paradox for Transocean meant computing value through reach rather
than profit. By offering political news for a low price, Transocean
aimed to reach as broad an audience as possible. Eildienst, on the
other hand, seemed to deliver exactly the opposite lesson: the value of
news lay in its exclusivity. While political news appeared to have the
greatest impact when it was free, economic news was most effective
when it was expensive. Eildienst’s service reached larger businesses
and banks that could afford both installation fees and the monthly sub-
scription. The expense created a niche customer base that benefited from
receiving information faster than others. This in turn created Eildienst’s
substantial profits.

The geographies of political and economic news differed drastically.
Transocean exploited the unconquered media territory of the ocean to
unsettle the British. It built on this to gain important customers in its
key continental foci of Latin America and East Asia over the 1920s
and 1930s. Transocean sought to boost Germany’s political presence
globally by disseminating news from Germany throughout the world.
By contrast, expensive economic news had a regional focus. Eildienst
wished to cement its presence within Central Europe, concentrating on
geographically contiguous territories. Eildienst supplied global news to
an exclusive group of business customers to match Germany’s export
targets.



Political and Economic News in the Age of Multinationals / 471

The access terminals of the two agencies mirrored their intended au-
diences. Any ship, wireless tower, or person with a powerful wireless re-
ceiver could theoretically receive Transocean news. These “retail”
wireless devices ensured that Transocean could reach as large a public
as possible. By contrast, the Postal Ministry cooperated with the three
leading wireless manufacturers to create a proprietary wireless device
for Eildienst customers; lead sealant on the dial ensured that each cus-
tomer could use that wireless terminal only to receive Eildienst news.

Subsidies for the two agencies differed in tune with their audiences,
access terminals, and aims. The German government subsidized the
technological conduit of wireless for both agencies in different ways.
Its involvement with Telefunken and promotion of wireless R&D provid-
ed the technological infrastructure for both firms, culminating in the
1931 purchase of Transradio, the Telefunken subsidiary that operated
the Nauen wireless tower. More specifically, the German government
provided Transocean with preferential broadcast times. The Postal Min-
istry ensured that Eildienst had exclusive access to disseminate economic
news over wireless for several crucial years in the early 1920s. Simulta-
neously, the Postal Ministry negotiated to free wireless from the military’s
control and to customize a wireless device for Eildienst’s use.

While Eildienst gained subsidies for its conduit, Transocean also re-
ceived subsidies for content. The German government facilitated an
agreement with Wolff during 191718 to ensure that the two agencies
could share news, making Transocean functionally parasitic upon
Wolff’'s membership in the cartel. The Foreign Office provided much of
Transocean’s budget; this would increase almost exponentially as a
part of the Nazis’ global propaganda strategy.

Finally, the two agencies aimed to exert fundamentally different
forms of power. Transocean represented an opportunity to bolster Ger-
many’s soft power.8¢ The more news from Germany that readers abroad
received—so ran the logic—the greater their understanding of and sym-
pathy for Germany. Published opinion seemed the easiest route to influ-
ence public attitude. This, the German government hoped, would
translate into increased power on the global political stage. Eildienst,
on the other hand, offered the opportunity to exert financial power
through a private company. From the state’s perspective, Eildienst’s
apparently neutral numbers would help to rebuild a German economic
sphere by tying German and Central European businesses to German
information. Eildienst’s exclusive economic news seemed to build a
foundation for reestablishing a German economic Mitteleuropa. For

86 Joseph Nye, Soft Power: The Means to Success in World Politics (New York, 2004).



Heidi J. S. Tworek / 472

Eildienst itself, success in Central Europe meant a larger role in the news
agency cartel and the opportunity for greater profits.

Of course, most news organizations deliver both political and eco-
nomic news. The main news agencies of the mid-nineteenth century
had begun by supplying economic news. Wolff’'s New York and European
stock exchange news service had enabled it to pay shareholders a 10
percent dividend on its comparatively small capital stock of one
million marks just prior to World War 1.87 Approximately 74 percent
of Wolff’s telegrams printed in newspapers between 1849 and 1919
were stock exchange or financial numbers.88 The profits from financial
news paid for the collection and dissemination of political news.

Similarly, from 1851 to 1930, Reuters functioned more like “a
trading company operating in news.”®® By the late 1930s, revenue
from Reuters’s commercial service covered losses of news operations.
And Reuters’s early adoption of new technology for financial news in
the 1970s helped to return Reuters to profitability. These initiatives in-
cluded the introduction of Videomaster, a screen display of stock and
commodity prices, along with Reuter Monitor Money Rates Service,
launched in 1973 as an electronic marketplace for foreign exchange.o°
The heuristic separation of political and economic news can illuminate
the business strategies of mixed-use multinationals as well.

Conclusion

In the contemporary news business, the rhetoric of “newness” often
seems overwhelming. “Bringing history (back),” on the other hand,
shows that many dilemmas of media multinationals are not so novel,
nor do they stem solely from technological innovation.9! This article ex-
amined two German news agencies to construct a matrix of political and
economic news with characteristics that still occur today. To give a few
examples, predominantly political news outlets include Al Jazeera,
Russia Today, and the BBC. The BBC’s report in 2015 on the future of
news called the corporation “an ambassador of Britain’s values and an
agent of soft power in the world.”92 Meanwhile, Al Jazeera’s finances

87 Hans Morf, Die Drahtberichterstattung im modernen Zeitungswesen (Bern, 1912), 55.

88 Jiirgen Wilke, “Die telegraphischen Depeschen des Wolff’schen Telegraphischen Biiros
(WTB),” Publizistik 49, no. 2 (2004): 130.

89 Silberstein-Loeb, International Distribution of News, 165.

°° Donald Read, The Power of News: The History of Reuters, 2nd ed. (Oxford, 1999), 360—70.

9 Geoffrey Jones and Tarun Khanna, “Bringing History (Back) into International Busi-
ness,” Journal of International Business Studies 37 (2006): 453—68.

92BBC, “The Future of News,” 28 Jan. 2015, 45, http://newsimg.bbc.co.uk/1/shared/bsp/
hi/pdfs/28_o1_15futureofnews.pdf.


http://newsimg.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/28_01_15futureofnews.pdf
http://newsimg.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/28_01_15futureofnews.pdf
http://newsimg.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/28_01_15futureofnews.pdf

Political and Economic News in the Age of Multinationals / 473

rely upon the Qatari government, which underwrites the channel.?3
More broadly, Al Jazeera fits into Qatari initiatives in soft power
ranging from hosting the soccer World Cup in 2022 to the Education
City campus on the outskirts of Doha that houses branches of several
foreign universities: six American, one British, and one French.

Bloomberg, on the other hand, represents a company more focused
on economic news. Al Jazeera English and Al Jazeera America aim to
reach an audience of one billion English speakers. By contrast, Bloom-
berg concentrates on just 315,000 terminal subscribers concentrated
in global financial centers. These business and journalistic subscribers
pay $20,000 per annum for a subscription to information on a proprie-
tary terminal. The designations of political and economic news organiza-
tions are made not as value judgments on content or aims, but rather to
give a sense of how different media multinationals structure their busi-
nesses and why.

This article has traced the history of how two news multinationals
adopted different strategies based on their products. Along the way, it
has retold the history of an earlier technology with global geopolitical
and economic stakes. In the 1920s, as now, news formed an integral part
of Great Power politics and economic competition. Contemporary news or-
ganizations have generally viewed the Internet as an exceptional technol-
ogy that fundamentally upended the logic of news production. Certainly,
the supply side of news has changed drastically: phones with Internet con-
nections have dramatically lowered the barrier to entry, and nonprofes-
sionals create increasing amounts of news. But these nonprofessionals
rely upon multinational media platforms that exhibit patterns similar to
firms of the past. Previous technologies have had similar effects, though
on different scales; news organizations in the past developed strategies
to cope with and take advantage of new technologies that could provide
succor to news organizations in the present. Then as now, the media
economy relied upon the fundamental, though fungible, distinction
between profitable economic news and cheap political news. Then as
now, the development of new technology created a space for new firms
to enter the market before barriers to entry rose to unassailable heights.

HEIDI J. S. TWOREK is assistant professor of international history at the
University of British Columbia. She previously worked as a lecturer in history

93 Dean Starkman, “Al Jazeera America Struggles to Get Off the Margins,” Columbia Jour-
nalism Review, 20 Aug. 2014, http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera america_struggl-
es_t.php.


http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera_america_struggles_t.php
http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera_america_struggles_t.php
http://www.cjr.org/the_audit/al_jazeera_america_struggles_t.php

Heidi J. S. Tworek / 474

at Harvard University and received the Herman E. Krooss Prize for best disser-
tation in business history. Among her publications, she has coedited and con-
tributed articles to two forthcoming special issues in Journal of Policy History
and Journal of Global History.



	Political and Economic News in the Age of Multinationals
	The Development of News Agencies
	Transocean and Political News
	Eildienst and Economic News
	Genres of News
	Conclusion


